Telefon: +36 70 6363 538

Befolyasolas

Aki sikeres akar lenni, rá kell vennie másokat, hogy támogassák az elképzelését, álmát vagy az ügyet, amelyet képvisel. Akár a munkatársainkat akarjuk lelkesíteni, a feletteseinket cselekvésre bírni, a médiát befolyásolni, a vevőinket meggyőzni, a befektetőket megnyerni, a vágyott állást megszerezni, mindig kell egy “csatakiáltás”, amellyel felhívjuk magunkra a figyelmüket. Érzelmi töltetet kell adjunk a céljainknak, hogy azt a sajátjukénak érezzék, és arra ösztönözzük őket, hogy cselekedjenek értünk. Nemcsak a józan eszüket, hanem a szívüket is érdemes megszólítanunk.

A befolyásolás olyan képesség, amivel el tudjuk érni, hogy a környezetünk támogassa az ötleteinket és kezdeményezéseinket. Meg kell különböztetni a manipulációtól, amikor a céljainkat inkorrekt eszközökkel érjük el, vagy amikor a pozícióból fakadó hatalmat használjuk fel a célok elérése érdekében.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány alapvető stratégiát, amelyeket egy vezetőnek érdemes elsajátítania, illetve elkerülnie.

Szövetség

Olyan együttműködés kialakítására törekszünk másokkal, melyben megosztjuk az információt vagy erőforrásokat, támogatást, javaslatokat és gyakorlati segítséget nyújtunk és kérünk.

Lelkesítés

A saját céljainkat összekötjük azzal, ami fontos a másik személynek, és amit ő szeretne elérni. Ez a stratégia feltételezi, hogy ismerjük a befolyásolandó személy(ek) értékeit, céljait és motivációját.

Bevonás

Bevonunk másokat a tervezésbe, döntéshozatalba vagy tevékenységbe, például azáltal, hogy megosztjuk a felelősséget, kikérjük mások véleményét, építünk az ötleteikre és javaslataikra, esetleg „tanácsadói” szerepet ajánlunk fel.

Kapcsolatépítés

A kapcsolatok széles hálózatát építjük ki, és gondozzuk, hogy később összeköttetéseinket felhasználva érjük el céljainkat. Ismerjük az informális csatornákat, a valódi hatalmi leosztást, a véleményformálókat és a kulcspozícióban lévő embereket.

Érvekkel történő meggyőzés

Szakmai vagy racionális érvekkel próbálunk hatni a befolyásolandó személyre, például elmondjuk neki, hogy mik az előnyei és hátrányai az elképzelésünknek, módszernek, stratégiának, vagy rámutatunk, hogy az a múltban már működött.

Csereüzlet

Jutalmat, előnyt ajánlunk a másik erőfeszítéseiért cserébe, ami lehet akár egy előre meg nem határozott későbbi szívesség is. Világos, hogy mit adunk és mit várunk cserébe, és jó esetben sikerül nyerő-nyerő megállapodásra jutni.

Hivatali út

A kérésünk teljesítését a szervezeti irányelvekre vagy szabályokra való hivatkozással akarjuk elérni. Gyakori velejárója a megfélemlítés, az arrogancia vagy a hatalomgyakorlás. Ennek a stratégiának az a hátránya, hogy gyakran ellenállást vált ki.

Nyomásgyakorlás

Sok önmagában bizonytalan vezető használja ezt a stratégiát, világossá téve, hogy milyen következményei lesznek annak, ha nem teljesítik a kéréseit. Ez hatékony lehet szélsőséges helyzetekben vagy egyszerűbb gondolkodású partnerek esetén, esetleg ha villámgyors eredményeket szeretnénk elérni, egyébként viszont például félelmet, passzív agresszív viselkedést válthat ki.

Hízelgés

Annak érdekében, hogy elérjük a célunkat, kedvesek vagyunk, dicsérjük a másik személyt, elhitetjük vele, hogy kedveljük őt, esetleg apró szívességeket is teszünk neki azért, hogy megnyerjük.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”