Telefon: +36 70 6363 538

Sokrétű munkahelyi kapcsolódás

Sokrétű-munkahelyi-kapcsolódásDIÓHÉJBAN: Az új kommunikációs eszközök használata a munkahelyeken nem jelent egyértelmű támogatást a vállalati célok elérésében.

Annak érdekében, hogy a modern kommunikációs eszközök személyes használata a munkahelyek termelékenységéhez is pozitívan járuljon hozzá, a vezetőknek figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy mindezt összehangolják a munkafolyamatokkal, a munkahelyi adottságokkal és a vezetői szemlélettel, miközben a lehetséges negatív hatásokat csökkenteni igyekeznek.

Sokrétű munkahelyi kapcsolódás

A Deloitte által 2018-ban végzett Global Human Capital Trend (Globális Humántőke Trend) kutatás több mint 11 000 cégvezető és HR-szakember megkérdezése, valamint napjaink vezető vállalatainak döntéshozóival készített interjúk alapján dolgozta fel és foglalta össze a jelen munkaerőpiacára jellemző világméretű trendeket.

A cikkben a kutatás 5. trendjét mutatom be.

Növelni kell a hatékonyságot

Az egymás közötti kommunikáció módjainak és lehetőségeinek fejlődése az egyik legkritikusabb pont a globális munkaerőpiacon. Miközben hatalmas potenciált jelent a hatékonyság növelése érdekében, felvetődik az a kérdés is, hogy vajon csak pozitív hatásai vannak-e, és hogy miképpen integrálható minél eredményesebben a vállalati stratégiába.

A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban megkérdezettek 91%-a válaszolt úgy, hogy szervezetük dolgozói a működési területükön kívül töltik idejük nagy részét, és további 35% esetében ez rendszeres jellegűnek mondható. Ezt a fajta munkavégzést az új üzenő-, chat- és videokommunikációs eszközök garmadája támogatja.

Azonban a kutatás kitér arra is, hogy vajon ezek az eszközök valóban jó hatással vannak-e a termelékenységre, miután az elmúlt húsz év adatai alapján jelenleg a legalacsonyabb ez a mutató a globális munkaerőpiacon. A megkérdezettek 47%-a jelezte, hogy ez a kérdés valóban kiemelt figyelmet igényel ebben a témában.

Az adatok azonban azt mutatják, hogy a haladás ebbe az irányba egyértelmű, a vele járó problémák kezelése pedig a vezetők jövőbeni feladata.

Csökken a személyes kommunikáció

A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban megkérdezettek 74%-a használ szöveges üzenetet személyes kommunikációjában. Ahogyan a magánéletben egyre meghatározóbb ez a kapcsolattartási forma, úgy válik egyre fontosabbá a munka területén is.

A megkérdezettek 44%-a úgy látja, hogy a személyes megbeszélések aránya, további 30% szerint pedig a telefonos egyeztetések hányada is csökkenni fog a jövőben a munkahelyükön.

Együttműködési platformok

Helyette nőni fog szerintük az együttműködési platformok (a válaszolók 70%-a szerint), a munkahelyalapú közösségek (67% szerint), valamint az azonnali üzenetváltások aránya (62% szerint).

Ami még várható, hogy nem lesznek sablonos kommunikációs forgatókönyvek, hanem a munkahely jellege és a munka típusa határozza majd meg, hogy milyen kommunikációs eszközök egyvelege és milyen arányban lesz hatékony a vállalat számára.

A képet tovább árnyalja, hogy egyre több mesterségesintelligencia-alapú eszközt fejlesztenek ki annak érdekében, hogy támogassák a munkahelyi és üzleti kapcsolattartásokat.

Várhatóan egyre több és egyre izgalmasabb megoldások születnek majd ebben a témában, ami megnöveli a vezetők felelősségét, hogy eldöntsék, mely módszereket alkalmazzák és milyen mértékben a szervezetük esetében. Sőt, az is egyre nagyobb hangsúlyt kap majd, hogy mely eszközöknek a használatát NEM javasolják.

Az új kommunikációs eszközök hozzájárulnak-e az eredményességhez?

Az új kommunikációs eszközöknek és a hozzájuk tartozó programoknak a használata igen figyelemreméltó. A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban válaszolók 46%-a rendszeresen használ virtuális megbeszéléseket támogató szoftvereket, 30% pedig videokonferenciákat.

Mindez mégsem jelent egyértelmű pozitív hatást a vállalat eredményességének szempontjából. Ugyanis, míg a megkérdezettek 71%-a ítélte rendkívül hasznosnak ezeket az új kommunikációs eszközöket, csak 47% gondolta úgy, hogy nemcsak a saját, hanem a munkahelyének eredményességéhez is sikerült hozzájárulnia.

Mindezt figyelembe véve, a vállalati kapcsolattartás minél hatékonyabbá tételéhez, a szakemberek javaslata szerint, figyelembe kell venni az adott szervezeti környezetet, technológiát, a munkahely fizikai adottságait, az új vezetői megközelítéseket, valamint a munkavállalói szokásokat.

Szükséges továbbá a HR-, az IT-szakemberek és az üzleti vezetők összehangolt együttműködése is, hogy egy egységes, a cégre szabott munkakörnyezetet alakítsanak ki a megfelelő kommunikációs eszközök alkalmazásával.

Tudjon meg többet a Deloitte által 2018-ban végzett Global Human Capital Trend (Globális Humántőke Trend) kutatásról.

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”