Telefon: +36 70 6363 538

Virtuális csapat vezetése

Virtualis csapat

Mi a kihívás egy virtuális csapat vezetésében és mik a sikerkritériumok?  Egyre elterjedtebb a virtuális csapatmunka, amelyben a résztvevők térbeli, időbeli és szervezeti határokat átlépve dolgoznak. És, a fejlett technológiára támaszkodva tartják egymással a kapcsolatot. Egy virtuális csapat vezetése számos kihívást tartogat. Például gyakran hosszabb ideig tart a projekt, mint amennyi idő alatt azt megoldotta volna egy olyan csapat, amelynek tagjai egy helyen dolgoznak. Az alábbiakban a virtuális csapat vezetésének néhány sikerkritériumát gyűjtöttem össze:

Virtuális csapat vezetésének sikerkritériumai

  • Változatos kommunikációs eszközök használata – Az e-mail levelezést érdemes telefonos vagy videokonferencia-beszélgetésekkel élénkíteni. A videokonferenciák hatékonyságát pedig személyes összejövetelekkel növelni.

  • Írásban is rögzített célrendszer, projektspecifikáció és teljesítménymérés (sikerkritérium-rendszer) meghatározása – Minden résztvevő számára világossá kell tenni, hogy mi a feladat, milyen eredményeket kell elérni, miért van szükség a munkára (munkájára). Kikkel fog együtt dolgozni, kinek mi lesz a szerepe a csapatmunkában, milyen költségek merülhetnek fel, ki lesz a költségviselő, milyen technológiát használnak majd az együttműködés során.
  • Az együttműködéssel kapcsolatos szabályok felállítása – Az egyes nemzeti, regionális és szervezeti kultúrák közötti különbségek áthidalása érdekében bizonyos szabályok lefektetése. Például válaszidők, döntési szabályok tekintetében. Ezenkívül meg kell állapodni az elérhetőségről, azaz tudni kell, hogy kit mikor és milyen módon lehet elérni.
  • Nyomon követés és a közös munka lezárása – A munka eredményének reális megítélése, a csapattagok részvételének és a folyamatoknak az állandó nyomon követése. A következő lépések meghatározása, a munka lezárása és dokumentálása.
  • Telefonkonferenciákon tagolt, könnyen érthető beszéd alkalmazása – Az információk tisztán, tömören és vizuálisan szemléletes formában történő közlése, például felsorolásokkal.
  • Megbeszélések facilitálása – A megbeszélés strukturálása, mások bevonása például kérdések feltételével, mások véleményének és ötleteinek figyelmes végighallgatása, a megértés ellenőrzése, az elhangzott információk összefoglalása.

 

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”