Telefon: +36 70 6363 538

Jack Ma„Ha 1 millió dollárja van valakinek, akkor az a saját pénze. De ha 1 milliárd dollárja van, az nem az övé. Az a társadalom belé vetett bizalmát jelenti. Az emberek hitét, hogy azzal a pénzzel mint erőforrással fog tudni valamit kezdeni.” (Jack Ma)

Jack Ma kínai üzletember, napjaink egyik legbefolyásosabb és legsikeresebb embere. 1999-ben alapította az Alibaba Group online kereskedővállalatot, amelynek 2013-ig volt a vezérigazgatója, azóta az igazgatótanács elnöke (a jelenlegi CEO Daniel Zhang).

Sikerének története és személyisége sokak számára erőteljes inspiráló és követendő példakép.

Milyen személyiség Jack Ma?

Ma egy rendkívül eltökélt, ambiciózus, állhatatos és kitartó ember. Számtalan kudarc és visszautasítás érte élete első felében, amelyek megtanították arra, hogy soha ne adja fel. Számos interjúban elmondta azóta, hogy az Alibaba sikerének kulcsa is ebben a hozzáállásában rejlik. A sok bukás és sikertelenség révén azt is felismerte, hogy ezek a helyzetek valójában mind kiváló fejlődési lehetőségek, amik a siker felé vihetnek, ha képesek vagyunk élni velük.

Komoly erkölcsi tartással bír, etikus és alázatos. Az erkölcsi feddhetetlenségét mi sem bizonyítja jobban, mint az alábbi álláspontja: „Inkább szüntetném meg a cégemet, mint hogy bárkit is megvesztegessek!”

Ma híres arról is, hogy kedves, szeretni való és igen jó humora van. Mondhatjuk rá azt is, hogy egy nagy showman, aki képes a saját extrém és egyedi módján szórakoztatni másokat – ahogy ezt meg is tette időnként mindenki nagy örömére egy-egy céges megbeszélésen. Gyakran hívja magát őrültnek, azonban a viselkedése és eredményei pont ennek ellenkezőjét sugallják.

A cég jelenlegi vezérigazgatója, Daniel Zhang így beszél róla:

„Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Teljesen más a személyiségünk, és jól kiegészítjük egymást. Jack kiváló jövőbe látó. Nemcsak a mára és a holnapra gondol, hanem 5-10 évre előre gondolkodik, és ez az, amitől az Alibaba más, mint a többi cég. Jacktől megtanultam, hogy nagyon lényeges egy nagy(obb) egységben látni a dolgokat. Hogy szilárdan kell állni a talajon, és folyamatosan, erőteljesen haladni előre, de ugyanakkor fontos a távolabbi jövőbe is tekinteni. Észre kell vennünk nemcsak a jelen lehetőségeit, hanem – ami még fontosabb – a következő generáció és az eljövendő évtizedek lehetőségeit is.”

Milyen vezető Jack Ma?

Felelősségtejes

„Manapság nagyon könnyű pénzt csinálni. De a társadalom felelős tagjaként, fenntartható módon csinálni úgy, hogy jobbá is tesszük vele a világot – úgy nagyon nehéz.”

Jack Ma kezdettől fogva minden lelkesedésével és szenvedélyével azon dolgozott, hogy segítségére legyen az embereknek és a társadalomnak (saját országában és globális szinten is), és a világot jobbá tegye. Foglalkozik környezetvédelemmel; szeretne változásokat elérni az információ által vezérelt területeken, mind például a pénzügyben, az oktatásban és az egészségügyben.

Mindemellett szívén viseli a fiatalok sorsát, mert hisz a jövő generációjában. Folyamatosan lehetőségeket biztosít nekik arra, hogy megmutathassák magukat és képességeiket. Saját életéből tudja ugyanis, mennyire fontos ez, neki fiatal korában senki nem adott lehetőséget kibontakoztatni önmagát.

Amikor a gazdagságról és a pénzről kérdezik, visszautasítja, hogy „gazdag ember”-nek nevezzék. A pénz számára a társadalomtól kapott eszköz arra, hogy a világra pozitív hatást gyakoroljon.

„Az a fontos az életemben – nyilatkozta –, hogy hatással legyek sok emberre, és előremozdítsam Kína fejlődését.”

Küldetésvezérelt

„Az Alibaba az első pillanattól kezdve egy küldetés által vezérelt cég volt, és a mai napig is az. Jack Ma, 17 másik alapító társával együtt, egy nagyszabású küldetést/jövőképet tűzött ki. Azt, hogy bárhol bármikor könnyen, egyszerűen tudjanak az ügyfelek (cégek vagy magánszemélyek) vásárolni. És bár a cég azóta is növekszik, fejlődik, a küldetés nem változott” – nyilatkozta a jelenlegi CEO, Daniel Zhang.

Jack Ma nagyon előrelátó. Mindenki másnál korábban észreveszi, hogy miként lehet üzletet indítani. Ráadásul kiváló kommunikációs készségének köszönhetően képes másokat is arra inspirálni, hogy csatlakozzanak hozzá a kitűzött cél felé vezető úton.

Globális intelligenciával (GQ) rendelkezik

A World Economic Forum egyik 2015-ös cikkében a Harvard Business School professzora, Bill George azt mondta róla: „Jack Ma olyan ember, aki rendelkezik a mai globális vezetők számára elengedhetetlen globális intelligenciával.”

A GQ 7 részből áll: alkalmazkodóképesség, kíváncsiság, empátia, éberség, együttműködés, összehangolás és integráció.

Szemmel tartja az etikátlan üzleti gyakorlatokat, amelyek becsapják az ügyfeleket

„Az elmúlt 70 évben vezetők voltunk a hamisított termékek kereskedelmében. Csak a tavalyi évben 400 személyt küldtünk börtönbe, és 370 millió terméket töröltünk.”
A cég felderíti a hamisított termékek eredetét, és továbbítja az információkat a rendőrségnek. A valódi termékek és az utánzatok megkülönböztetésében a mesterséges intelligenciát is felhasználják.

Jack Ma szerint a hamisítványok elleni küzdelem valójában a mohóság elleni harcot jelenti, amely „nehéz küzdelem, de nem szabad feladnunk”.

Morális alapokra épülő vezetés – az üzlet nem csak a pénzről szól!

Jack Ma számára az üzlet sokkal többet jelent, mint pusztán pénzkeresetet vagy a részvények értékének növelését. Ezeknél lényegesen fontosabbak az emberi és erkölcsi értékek.
Ma 6 fontos alapelvet fektetett le a cég alapításakor, amelyek azóta is meghatározzák a működését. Ez a 6 erkölcsi elv a következő:

  • a vásárló a legfontosabb
  • bizalom
  • integritás
  • csapatmunka
  • szenvedély, lelkesedés
  • a változás jó dolog, fogadjuk pozitív hozzáállással.

„A 21. században, függetlenül attól, kik vagyunk, és milyen céget vezetünk, nem szabad a hatalmat, a méretet, a számokat kergetni. Jónak kell lennünk. A kedvesség a legnagyobb hatalom” – vallja Jack Ma.

Alázatos – „A siker nem rólam szól!”

Jack Ma végig alázatos maradt a sikeressége ellenére is. Hajlandó a hibáiról, kudarcairól beszélni a nyilvánosság előtt is. Amikor a sikerről kérdezik, leggyakrabban nem önmagát említi, hanem az ügyfeleit és a cégének dolgozóit, akikkel együtt építette fel az üzletét. Bátran bevallja, hogy nem tudja, hogyan kell a lehető legjobban vezetni egy céget. Ő még mindig csak kísérletezik ezzel.

Egy dologban azonban bizonyos: Nem szereti a „bekebelezős” („birodalomépítős”) gondolkodást, amely arról szól, hogy „Csatlakozz hozzám, vagy tönkreteszlek”. „Nem értek egyet ezzel a modellel” – nyilatkozta Ma. „Abban hiszek, hogy mindenki kapcsolódjon mindenkihez, és segítsük egymást. Egy ökoszisztémát alkotunk.”

Nagyon fontos a jó vállalati kultúra és benne a dolgozók jólléte

Jack Ma szerint a legfontosabb az, hogy egy vezető az embereibe invesztáljon. Lényeges, hogy a munkavállalói elégedetten végezzék a munkájukat. A vállalati kultúra kialakítása kezdettől prioritás volt Ma számára. Egy felszabadult, könnyed, ugyanakkor egyedi légkört akart megteremteni, amelyben mindenki jól érezheti magát, és ez maradéktalanul sikerült is neki. Az Alibaba vállalati kultúrájában számos olyan dolog van, amit – különösen ilyen méretű cégeknél – nem találunk meg máshol a világban.

A cég központja egy szép természeti környezetben, zöldövezetben helyezkedik el, az irodák, munkaterületek megfelelően vannak kialakítva. Ma a cég alapításakor nagyvonalú részvényvásárlási opciókat bocsátott ki a legelső munkavállalók számára, hogy gazdagítsa életüket. A dolgozóit sokszor meglepő, extrém ötletekkel motiválta, például kézen állást csináltatott az emberekkel, hogy ne essen le az energiaszintjük. Évente egyszer tehetségkutatót szervez, ahol a dolgozók különféle előadásokkal lépnek fel egy nagy stadionban.

A szervezeten belül nyitott kommunikáció zajlik a munkavállalók között. Erre a célra működtetik az Aliway nevű platformot, ahol az emberek megoszthatják egymással a gondolataikat, élményeiket.

A 2011-ben létrehozott iHome jelzálogkölcsön-alap pedig, amely lehetővé tette, hogy a dolgozók lakásvásárlásra kamatmentes hitelt kapjanak, a világon egyedülálló, és igen sokat elmond arról, milyen az Alibaba vállalati kultúrája és az emberek iránti elkötelezettsége.

„Bár az Alibaba-csapat a kezdeti 18 alapító tagból egy 24 000 embert foglalkoztató vállalattá nőtt, gondoskodtunk arról, hogy bizonyos kulturális elemek kezdettől fogva végig fennmaradjanak.”

Jack Ma a munkaerőt illetően támogatja a sokszínűséget és egyenlőséget. Azt vallja, hogy „Ha mindenki egyetért, nincsenek lehetőségek”. Tudja, hogy a sokféleség olyan különböző nézeteket, készségeket, tudást és módszereket jelent, amelyek mindegyikére szükség van ahhoz, hogy egy szervezet sikeressé váljon.

Nélkülözhetetlen a csapatmunka

Ma úgy véli, egy jó csapat nélkül nem lenne sikeres, hiszen jómaga is sok területhez nem ért (vagy nem eléggé). Illetve senki nem ért mindenhez, így szükség van sok különböző kiváló szakemberre, hogy a csapatban minden szükséges kompetencia meglegyen.

Alapelve, hogy a munkavállalóknak magasabb szintű szakmai tudással, illetve készségekkel kell rendelkezniük, mint a legfelső vezetőnek. Ahol nem így van, ott nem a megfelelő emberek dolgoznak a cégben. Azt is gyakran hangoztatja, hogy az emberek nem a vezetőnek kell hogy dolgozzanak, hanem egy közös cél eléréséért, együttműködésben egymással.

Egyenrangúság és bizalom

Ma egyenrangú partnerként kezeli a munkavállalóit. Mindig meghallgatja a véleményüket, és bátorítja őket arra, hogy prezentálják kreatív ötleteiket, elképzeléseiket. Ma – tanári végzettségének köszönhetően – kiválóan kommunikál, és profi módon tudja tanítani, motiválni és inspirálni az embereit.

A cégnél kiemelten fontos az együttműködés és a részvétel. Bevonja őket a döntéshozási folyamatokba is, mert azt vallja, hogy az a legjobb döntés, ami a többség támogatását élvezi. Ő maga is ugyanolyan keményen dolgozik a csapatban, mint bárki más, és ez szintén inspirálóan hat az embereire. Ily módon kivívja az ő lojalitásukat is, és azt, hogy ők is hajlandók legyenek a cég sikeréért kemény munkát végezni.

Folyamatosan fejlesztette magát vezetőként

Jack Ma kezdetben nem volt jó vezető. Nem tudta, hogyan kell bánni az emberekkel. Kezdetben autokrata módon irányított. Azonban, látván a hátulütőit, később változtatott. A vezérigazgatói székben töltött idő alatt nagyon sokat tanult és fejlesztette magát. Tanulmányozta a nyugati kultúrát, a különféle vezetési elméleteket, koncepciókat, és más sikeres vállalatokat is. Folyamatosan erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy még jobb vezetővé váljon.

Agilitás

Bár az Alibaba elsősorban egy internetes kereskedésként ismert, Ma vezetése alatt kiterjesztette szolgáltatásait a pénzügyek, a mobiltelefonos fizetések, felhőalapú informatikai megoldások és a mesterséges intelligencia területére is. Kínában lelassult az internetes kereskedelem növekedése, de Ma olyan agilis kultúrát hozott létre, amely lehetővé tette, hogy a vállalat gyorsan reagáljon a piaci változásokra. Ahogy a vásárlási szokások elkezdtek megváltozni, az Alibaba azonnal válaszolt erre, és az új lehetőségek irányába csoportosította erőforrásait – összhangban eredeti küldetésével.

Kísérletezni, félelem nélkül

Ma mindig arra bátorította az embereit, hogy merjenek kísérletezni, új dolgokat kipróbálni, és ne féljenek a kudarctól. Az egyik videójában azt nyilatkozza, hogy sok cég azért nem lesz sikeres, mert nem tudnak nagyot álmodni. „Az álmok teszik lehetővé, hogy keményen tudjunk dolgozni, és ne riadjunk meg az akadályoktól és kudarcoktól.”

Cikk megírása után tudtam meg

Jack Ma a kínai jótékonyság arca lett a koronavírus járvány alatt. „Milliószámra küldött egészségügyi eszközöket Európába, Latin-Amerikába, az Egyesült Államokba és Afrikába. A kínai állam külföldi felajánlásait rengeteg kritika érte: több országban amiatt panaszkodtak, hogy az egészségügyi eszközök nem elég jó minőségüek. Ezzel szemben azok az adományok, amelyeket maga Jack Ma küldött általában a fogadó országokban is remek PR-t kaptak.”

Források:
https://www.linkedin.com/pulse/jack-mas-leadership-approach-chris-atkinson/
https://leaderonomics.com/business/5-leadership-lessons-from-jack-ma
http://cirrus-connect.com/what-can-alibabas-jack-ma-teach-us-about-leadership-succession-planning/
https://www.ukessays.com/essays/leadership/evaluation-of-jack-mas-leadership-style.php#_Toc531469646

https://novekedes.hu/hirek/a-jarvany-alatt-az-alibaba-tulajdonos-lett-a-kinai-adakozas-poszter-arca

Cikkeimet vezetők számára készítem abból a célból, hogy tudatosabb vezetővé váljanak és segíteni tudják a munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban.

Amennyiben ön az oldalamról gyűjt anyagot a saját cikkéhez, szeretném felhívni a figyelmét a szellemi tulajdon tiszteletben tartására. Kérem, amennyiben a cikkeimből írja a sajátját, úgy a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye, és tüntesse fel a forrást: vezetofejlesztes.hu

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”