Mindenkinek joga van a kiteljesedéshez és ahhoz, hogy olyan munkát végezzen, amelyre este, hazatérve büszke lehet. Ez a fajta elégedettség nem csupán egy szerencsés réteg kiváltsága. Ebben az összefoglalóban Simon Sinek Találd meg a miérted! című könyvének fő gondolatait gyűjtöttem össze, hogy segítse önt a saját, egyedi céljának megtalálásában.
A miért ereje
Sinek egy személyes történettel indítja könyvét, amely rávilágít a miért megfogalmazásának fontosságára. Egy repülőúton találkozott Steve-vel, aki fémet árult. Steve órákon át beszélt a termékeiről anélkül, hogy valaha is említette volna, valójában miért csinálja azt, amit csinál. Három óra beszélgetés után derült ki, hogy Steve-et a környezetvédelem motiválta, és ez a felismerés később teljesen átalakította az értékesítési stratégiáját. Ez a példa jól mutatja, hogy sokan, még ha belsőleg tisztában is vannak a motivációjukkal, nehezen tudják azt szavakba önteni.
Ahogy Sinek fogalmaz:
„A víziónk csak akkor lesz megvalósítható, ha hangosan kimondjuk. Ha magunkban tartjuk, akkor pusztán a képzelet szüleménye.”
Mindenkinek van egy miértje, ami egy mélyen meghúzódó cél vagy hit, amely lelkesedéssel tölt el és inspirál. Lehet, hogy még nem tudja, mi az ön miértje, vagy miként fejezze ki szavakkal. Ezért született a könyv, amelyben a leírt módszert sikeresen alkalmazták cégvezetőknél és alkalmazottaknál egyaránt, személyesen és online kurzus formájában is.
A miért alapjai: Az Aranykör
Az első fejezet a miért megtalálásának fontosságáról szól, bemutatva az Aranykört és annak biológiai okait. Ha megtalálja a miértjét, képes lesz megérteni, mi motiválja, és tisztán kifejezni, mitől teljesedik ki. Ha ez sikerül, akkor lesz egy fix pont az életében, amihez mindent tud majd viszonyítani. Ennek fényében tud majd döntéseket hozni, hogy cselekedetei összhangban legyenek a miértjével. Ennek hatására tudatosabb döntéseket fog tudni hozni karrierjével és életével kapcsolatban, és képes lesz másokat inspirálni.
Egy tipikus állásinterjús példa is jól illusztrálja ezt. Amikor egy HR-vezető megkérdezett egy jelentkezőt, egy friss diplomást, hogy mit tud adni a cégnek, a jelentkező a bemagolt válaszok helyett azzal kezdte:
„Mielőtt válaszolnék a kérdésre, hadd mondjam el, miért kelek ki az ágyból minden nap. Azért, hogy segítsek az embereknek kihozni magukból a legtöbbet. Ez inspirál, ezért élek.”
Ezzel nemcsak lenyűgözte interjúztatóit, hanem már az elején megnyerte a „csatát”. Ez rávilágít arra, hogy a miértünk kommunikálása sokkal hatékonyabb, mint pusztán a „mit” – azaz a szakmai tapasztalatok vagy képességek – felsorolása.
A miért felfedezésének folyamata
A miért megtalálása egy meghatározott folyamatot igényel. Először is különbséget kell tennünk egy személy miértje és egy szervezet miértje között. A személy miértje az ön saját miértje lesz, függetlenül attól, hogy ön cégvezető, vállalkozó vagy alkalmazott. A szervezet miértje egy csoportról vagy a teljes cégről szól.
Az alapvető lépések, amelyeket Simon Sinek ajánl mindazoknak, akik a miértjüket keresik:
1. Történetek gyűjtése és megosztása:
Mindnyájunknak csak egyetlen miértje van, ami megmutatja, kik vagyunk a természetes, legjobb önmagunkként. A miértünk magja a történetünk. Ha visszatekintünk az életünkre, és kiemeljük a legfontosabb fordulópontokat, embereket, a jót és a rosszat, akkor mintákat találunk.
Szervezetként a múltból, az alapítás történetéből vagy a csapat által kezelt helyzetekből derül ki a miért.
Fontos, hogy ezek érzelmekkel teli, meghatározó történetek legyenek, amelyek részletgazdagon mutatják be az adott eseményt.
2. Hasonlóságok keresése:
Ahogy összegyűjtjük és megosztjuk történeteinket, különböző témák, mintázatok fognak megjelenni. Lesz köztük, amelyik fontosabbnak tűnik, és amire azt mondja majd: „Na, ez vagyok én!” Ezek lesznek a Miért-nyilatkozat alapjai.
3. A nyilatkozat vázlatának megírása:
Miután megtalálta a legfontosabb „aranyrögöket” a múltjából, próbálja meg vázlatosan megfogalmazni a miértjét. Fontos, hogy ez egyszerű és érthető legyen, cselekvésre ösztönözzön, középpontjában a másokra gyakorolt hatása álljon, és megerősítő nyelvezetű legyen, amellyel tud azonosulni.
A Miért-nyilatkozat formátuma:
„Azért, hogy …………, hogy ezáltal ………………”
A miértünk időtálló, és a lényünket határozza meg, nem csupán egy adott problémára vagy célra vonatkozik. Az igazi miértnek mind a munkahelyén, mind a magánéletében meg kell jelennie. Egy jó példa:
„Azért, hogy inspiráljak másokat arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból, hogy ezáltal képesek legyenek megváltoztatni a világot!”
Ez a nyilatkozat magasztos célt ad, és egyúttal fókuszt is biztosít a konkrét cselekvésekhez.
A miért felfedezése egyéni és csoportos szinten
A miért megtalálásának folyamata – legyen szó egyénről vagy csoportról – akkor lesz a legegyszerűbb, ha megfelelően felkészül rá.
Egyéni felfedezés esetén:
Célszerű egy partnert bevonni a folyamatba, aki objektív, jó kérdéseket tesz fel, és aktívan meghallgatja önt. A partner feladata a jegyzetelés és a mélyebbre ásás segítése. A legideálisabb partner olyan valaki, aki most hallja először az ön történeteit, így objektív tud maradni.
Örömmel vállalom, hogy partnere leszek a Miértje megtalálásában.
Csoportos felfedezés esetén:
Ez a megközelítés minden olyan csoport számára ideális, amely egy közös célért szeretne dolgozni, legyen szó akár egy cégről, akár annak egy adott részlegéről. Fontos megérteni, hogy a cégen belül egymásba ágyazott miértek vannak: a vállalat nagy miértje, a csoportok miértjei és az egyének miértjei. Egy csapattag akkor fog sokáig dolgozni a cégnél, ha a miértje összhangban van a cég miértjével. A vállalatnak kommunikálnia kell a miértjét az alkalmazottai felé, hogy tudják, miért is dolgoznak.
Gyakran előfordul, hogy egy cégnek nincs tiszta miértje, de az alkalmazottak egy csoportja mégis meghatározza a sajátját. Tapasztalatok szerint ezek a csoportok a cégen belül a leghatékonyabbak. Akkor is érdemes elindítani a miért keresését, ha a felső vezetés nem vesz részt benne, hiszen a jó példa hatására később az egész szervezet csatlakozhat. Fontos azonban, hogy egy szétesőben lévő cégnél először a problémák gyökerét kell feltárni, mielőtt a miért keresésébe fognánk.
A csoportos üléshez is szükség van egy segítőre, aki megbízható, érdeklődő és főképp objektív. Ő vezényli a folyamatot, és tapasztalata van csoportokkal való munkában. Az ülés előkészítése magában foglalja a megfelelő helyszín kiválasztását (nyugodt, kreativitást serkentő), az időpont kitűzését (minimum 4 óra), a résztvevők meghívását (ideális esetben 10–30 fő, vegyes korosztályból és beosztásból), valamint a terem berendezését.
Amennyiben szervezet vagy csoport Miértjét szeretné megtalálni, örömmel állok rendelkezésére, kérem, keressen a kranitz.eva@vezetofejlesztes.hu e-mail-címen.
A csoportos felfedezés során a legfontosabb sarokpontok:
1. Történetek megosztása a büszkeségről: Beszélünk arról, mikor voltak a legbüszkébbek arra, hogy ennél a cégnél dolgoznak. Ez nem arról szól, mit kaptak, hanem arról, mit adtak másoknak. Konkrét történetekre van szükség, amelyek a céget a legjobb formájában mutatják be.
2. Cselekvések azonosítása: Keresünk igéket, cselekvéseket, amelyekkel a szervezet hozzájárult mások életéhez. Konkrét cselekvéseket keresünk, amelyek korábbi történetekhez kapcsolódnak.
3. A változás megfogalmazása: Végiggondoljuk, miben változott meg az emberek élete, miután kapcsolatba léptek a céggel. Nem számokról, hanem valós átalakulásról, életek megváltozásáról lesz szó.
4. A miért-nyilatkozat vázlatának elkészítése: A korábban összegyűjtött szavak és cselekvések alapján kidolgozunk egy ütős Miért-nyilatkozat-vázlatot, amely a vállalatot vagy csoportot a legjobban jellemzi.
A hogyan megtalálása és kommunikálása
Ha a miértjét megtalálta, ideje a hogyanra fókuszálni. Az Aranykör három része – Miért, Hogyan, Mit – egyformán fontos. A hogyan határozza meg azokat a konkrét cselekvéseket, amelyeket a miértünk miatt teszünk. A hogyan az ön erőssége, a sikerhez szükséges hozzávalók, amelyek egyediek önben.
A könyv segít abban, miként írhatja össze, hogyan tudja megvalósítani a miértjét. A hogyan egy szűrőként is működik, amelyen keresztül el tudja dönteni, mit enged be az életébe, és mit nem. Segít a legjobb partnerek megtalálásában és a hosszú távú együttműködések megkötésében.
Csoportok esetében a hogyan sokkal konkrétabb, mint a céges „értékek”, amelyek gyakran csak üres szavak. Például az „udvariasság” helyett a „Mások iránt tiszteletet tanúsítunk és megbecsüljük őket” sokkal konkrétabb hogyan.
Csinálja azt, amiben hisz!
A miértjének és a hogyanjának megtalálása volt a könnyebb rész, hiszen most cselekednie kell ezek alapján. A legtöbben egész életükben a „mit” nyelvén kommunikálunk, és most itt az idő, hogy elkezdjük a miértet megosztani másokkal.
Sokan kényelmetlenül érzik magukat, amikor meg kell osztaniuk a miértjüket, de ahogy a biciklizés is nehéz elsőre, ebbe is gyorsan bele lehet tanulni. Gyakoroljon idegeneken: ha megkérdezik, mivel foglalkozik, akkor a „mit” helyett mondja el a miértet elsőként. A miértjének különböző verzióit is kitalálhatja, ha különböző célcsoportoknak kommunikál, így jobban rájuk szabhatja adott esetben.
Miután megvan a miértje, válassza azt, hogy aszerint fog élni. Ha mást mond, és másként él, akkor nem lesz szavahihető. Ne csak beszéljen róla, hanem mutassa is meg, és legyen jó példakép. Ne aggódjon, ha olykor nem sikerül elérnie a várt eredményt – lehet, hogy csak nem jól fejezte ki magát. Az is lehet, hogy az adott személy nem tud azonosulni a miértjével, de ez is rendben van: éppen azért kommunikáljuk a miértet, hogy a megfelelő embereket vonzzuk be az életünkbe és a vállalkozásunkba.
Válasszon engem vezetőfejlesztési partnerének és segítek önnek olyan vezetői kompetenciákra szert tenni, amellyel magabiztosan állhat a szervezeti hatékonyságnövelés élére, bármilyen vezetői szerepkörben is van.
Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.