„Kettő az egyben” dizájngondolkodás workshop az agilis átállás katalizálásához

Hogyan bontsa le a szervezeti silókat dizájngondolkodással?

Az agilitás iránt érdeklődő cégek viszonylag hamar eljutnak odáig, hogy megismerkednek a csapatszintű agilitással az ismertebb agilis projektmenedzsment módszereken keresztül.

Önmenedzselő, fejlődésfókuszú csapatokat alakítanak ki, amelyek a funkcionális szervezeti silókhoz hasonlóan gyakran igencsak elszigetelten dolgoznak. A maguk érdekeit tartják szem előtt. Nem vonnak be másokat, nem adnak erőforrást másoknak. Ez azzal jár, hogy egyes csapatok túl-, mások alulterheltek. Rugalmatlanul kapcsolódnak egymáshoz, ami akadályozhatja az információáramlást, a gyors és ügyfélközpontú reagálást. Hiába valósul meg agilis projektmenedzsment, az agilitás csapatszinten marad.

Az agilis projektmenedzsment módszerek közül ritkán alkalmazott eszköz a dizájngondolkodás, ami egy kiváló eszköz arra, hogy az agilisan működő csapatokat és a hagyományosan működő osztályok munkatársait kreatív együttműködésre bírjuk. Ezzel meggyorsíthatjuk a silók lebontását, a szervezeti kapcsolódást és együttműködést. Végső soron a szervezeti szintű agilitás kialakulását.

Dizájnoljon olyan agilis szervezetet, amely a jövőben azért virágzik majd, mert képes lesz gyorsan válaszolni az ügyfelek igényeire, az új kihívásokra és lehetőségekre.

Ha szeretnének elmozdulni a szervezeti agilitás irányába, de nem tudják, miként fogjanak hozzá, akkor javaslom, hogy ismerjék meg és alkalmazzák a dizájngondolkodást.

A szervezeti szintű agilitás kialakítása sok összetevős folyamat, amelynek a dizájngondolkodás az egyik kulcseszköze lehet. Előnye, hogy kipróbált módszertana van, ami könnyen elsajátítható és sikerrel alkalmazható.

Az agilis transzformáció előmozdítását segítő workshopon saját témát dolgozhatnak fel, miközben a módszertant és workshop-facilitálást is tanulják. A workshop hozadéka, hogy képesek lesznek egy következő témát akár saját erőforrásból, a dizájngondolkodás módszertanával önállóan feldolgozni.

Mit jelent a dizájngondolkodás?

A dizájngondolkodás az agilis projektmenedzsment módszerek egyike, amelyre igaz, hogy

  • emberközpontú,
  • együttműködésre ösztönző, és
  • hatékony problémamegoldást, döntéshozást tesz lehetővé.

A dizájn szó mindannyiunknak mond valamit. Általában tárgyat értünk rajta, ami művészileg van kialakítva, vagy művész alakított ki. A dizájn szó azonban nemcsak fizikai esztétikumra utal, hanem arra a gondolati útra, kreatív problémamegoldásra is, ami a tárgy kialakításához vezet.

A hagyományos nézőpont szerint a dizájngondolkodás tárgyközpontú. A modern felfogás azonban ezzel szemben emberközpontú. A kreatív problémamegoldásra, gondolkodásra helyezi a hangsúlyt.

Kérem, ne tévessze meg a dizájngondolkodás második szava, ami picit félrevezető lehet. Nemcsak elmélkedésről van ugyanis szó, hanem nagyon is gyakorlatias alkotófolyamatról, melynek középpontjában az ügyfél áll az igényeivel, szükségleteivel (ügyfélen természetesen belső ügyfelet is értünk).

A dizájngondolkodásról bővebben: designgondolkodás, design thinking.

Kiknek szól a dizájngondolkodás workshop?

Olyan cégeknek, amelyek hatékony módszereket keresnek a szervezeti agilitás felpörgetésére.

Mit nyer a cég a dizájngondolkodás workshoppal?

Megismerhetnek egy olyan kreatív tervezői gyakorlatot, amellyel katalizálhatják a szervezeti agilitást. Többek között,

  • ösztönözhetik a szervezeten átívelő csoportmunkát és tudásmegosztást,
  • teret adhatnak az innovációnak, újításoknak és kreativitásnak,
  • megoldhatatlannak tűnő problémákat oldhatnak meg,
  • fontos döntések meghozatalához ötleteket, javaslatokat gyűjthetnek,
  • segíthetik a változások és a bizonytalanság kezelését,
  • segíthetnek megőrizni munkatársaik érdeklődését a cégük és az ott végzett munkájuk iránt, nem utolsósorban pedig
  • egy sor agilis kompetenciát fejleszthetnek, mint pl. hatékony önkifejezés és párbeszéd, rugalmas együttműködés, empátia, ügyfélorientált problémamegoldás, határidőre történő teljesítés.

Mit nyer a design thinking workshop résztvevője?

  • izgalmas, új eszköztárat ismer meg, amely növeli az értékét,
  • közösségi élményben lehet része, új dolgokat tanulhat és kreatívabbá válhat,
  • fejlődik egy sor általános, átvihető kompetenciája, ami új utakat nyithat meg a számára,
  • a ma tanultak segíthetik ugyanis abban, hogy holnap valami másba, újba kezdjen akár a cégén belül.

Gyakori kérdések és megnyugtató válaszok, melyek szinte mindent tisztáznak az agilis transzformáció ösztönzését célzó dizájngondolkodás workshoppal kapcsolatban

Mit lehet tudni a workshop szakmai hátteréről?

A dizájngondolkodás, más néven design thinking újrafelfedezése Tim Brown nevéhez fűződik, aki az IDEO nemzetközi dizájncég vezetője.

A témát bevitte a Stanford Egyetemre, ahol elkezdték tanítani és a módszert számtalan projekten keresztül csiszolni. Innentől kezdve ismertté vált, és ma már úgy tekintünk rá, mint a modern üzleti kultúránk egyik építőkövére.

A dizájngondolkodás workshopokon többnyire a Stanford Egyetem által ajánlott, tanított széles eszköztárból merítünk a feldolgozandó téma jellegéhez leginkább illeszkedően.

Mekkora csapatban érdemes gondolkodni?

Ideális a 7 fős csapat, több emberrel ugyanis lelassulhat a folyamat. Szakértőket azonban lehet, és érdemes is bevonni.

Szükség van továbbá egy döntéshozóra is, a döntéshozatal ugyanis nem demokratikus. Az ügyféligények feltérképezéséhez, teszteléséhez további emberek vonhatók be a workshop időtartama alatt.

Milyen időtartammal érdemes számolni?

Egy dizájngondolkodás projekt lehet félnapos, egy- vagy többnapos. Nem feltétlenül egy egyszeri folyamatról van szó, a fázisok ismétlődhetnek.

Milyen előismeretekre van szükség az agilis transzformáció workshop eredményes részvételéhez?

Nincs szükség előismeretekre.

Mennyibe kerül a dizájngondolkodás workshop?

Díjaim versenyképesek. A szervezeti agilitást serkentő dizájngondolkodás workshop díjára személyes egyeztetést követően adok ajánlatot.

Milyen etikai megfontolások vezetnek?

Vállalom, hogy magas szintű szellemi szolgáltatást nyújtok, valamint a normák, titoktartás és szakmai felelősség tekintetében betartom a

Egy olyan üzleti kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek, és támogatják a munkatársaikat, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban.

Személyes konzultációért hívjon a 70 6363 538-as telefonszámon, vagy írjon a kranitz.eva@vezetofejlesztes.hu e-mail-címre.