Telefon: +36 70 6363 538

Tudatos énmárkaÚgy érzi, nem kapja meg az erőfeszítéseiért a kellő figyelmet és elismerést a munkahelyén? Ha így van, ez a cikk önnek szól!

Bemutatom az énmárkaépítés négy módját, ami segíthet kitűnni munkatársai sorából, és elérni, hogy kemény munkája ne maradjon észrevétlen.

1. Fejlesszen előnyt jelentő kompetenciákat!

Vajon ön melyik csoportba tartozik: azokéba, akik sok különböző szerepkörben és munkaterületen jól elboldogulnak (generalista), vagy azokéba, akik valamilyen szűk területen kiemelkedőek (specialista)? Az induló vagy kisebb cégek általában az első, generalista típusba tartozó embereket keresik, hiszen egy kis létszámú csapatban nagy előny, ha valaki sokféle szerepben feltalálja magát. Ahogy viszont a szervezet növekszik, úgy válnak egyre értékesebbé azok a munkatársak, akik egy-egy speciális terület szakértőinek számítanak.

Bármelyik csoportba tartozik is, bölcs döntés, ha olyan speciális kompetenciák erősítésébe kezd, amelyek révén új területeken mutathatja meg magát a szervezeten belül. Nincs más dolga, mint átgondolni azt, hogy cégének milyen típusú kompetenciákra van a leginkább szüksége, és ezek közül melyek azok, amelyeknek a fejlesztésébe szeretne fektetni.

Kurrens kompetenciának számít manapság a „vállalkozói tudás”, az „innovatív gondolkodásmód”, lean menedzsment vagy az „agilis szemlélet”, amiket az álláshirdetések között böngészve továbbiakkal tud kiegészíteni. A jövőjére gondolva fejleszthet olyan vezetői kompetenciát is, melyet nemcsak a cégénél értékelnek nagyra, hanem az álláspiacon is.

2. Építse ki szövetségesei körét!

Hogyan tud tőkét kovácsolni a munkatársi kapcsolatokból? Ez működhet akár nagyon egyszerűen is. Például ha munkatársai rendelkezésére áll akkor, amikor segítségre van szükségük, akkor ők is viszonozni fogják a szívességet. Ha pedig időt szán arra, hogy ápolja a kapcsolatait a környezetében lévő emberekkel, akkor befektetett energiája (csak idő kérdése) megtérül. Előfordulhat, hogy épp ezek a „szövetségesek” fogják ajánlani önt egy jelentős projektbe vagy egy másik részlegen felszabaduló munkakörre.

Ahhoz, hogy egy nagyvállalat organikus szövetében előre tudjon lépni, nagy szükség van kapcsolati tőkére, azaz a szövetségesek hálózatára, amely átfogja a vállalat több különböző területét. Próbáljon meg olyan emberekkel ismeretséget kötni, akik sokféle különböző munkaterület dolgozóival állnak kapcsolatban! Ne sajnálja az idejét néhanapján arra, hogy a munkán kívül is találkozzon a munkatársaival – legyen szó egy céges „csapatépítőről” vagy akár csak egy kis kikapcsolódásról munka után. A kötetlen ismerkedés közös munkájuk során is meghozza majd gyümölcsét!

3. Listázza az eredményeit!

Ön emlékszik minden sikerére és eredményére, amit az elmúlt 12 hónap során elért a munkahelyén? Vajon fel tudná sorolni ezeket, ha valaki most rákérdezne? Ha gondot okoz önnek részletesen, pontokba szedve beszámolni a teljesítményéről, akkor javaslom, hogy mielőbb hozzon létre egy új mappát a gépén „Teljesítményem 2017” címmel.

A megoldás nagyon egyszerű: vezessen listát minden – kisebb vagy nagyobb – eredményéről és sikeréről, amit elér az adott munkakörben, munkahelyen. Ha az ügyfelei (ezek lehetnek belsők is), üzleti partnerei vagy munkatársai pozitív visszajelzést adnak, feltétlenül írja le. Nyomtassa ki vagy mentse el azokat a leveleket vagy dokumentumokat, amik bizonyítják a kiváló teljesítményeit. Gyűjtse őket a mappában, és amikor eljön a számadás ideje, pillanatok alatt elő tudja venni, és magabiztosan tudja majd sorolni és alátámasztani a munkájában elért eredményeket. Mindezek fényében a főnökének nehéz lesz nemet mondania, ha fizetésemelés vagy előléptetés kerül szóba.

4. Vállaljon több felelősséget!

Ahhoz, hogy felhívjuk magunkra feletteseink figyelmét, kézenfekvő megoldás az is, ha több felelősséget és feladatot vállalunk magunkra, mint ami a jelenlegi pozíciónkhoz tartozik. Ez nem azt jelenti, hogy túl kellene terhelnünk magunkat. Csupán az a lényeg, hogy járjunk nyitott szemmel, és vegyük észre a kínálkozó lehetőségeket. Például azt, ha részt vehetünk egy olyan projektben, ami megfelel az érdeklődésünknek, és aminek a segítségével tapasztalatot szerezhetünk egy, a vállalat szempontjából kiemelt területen vagy szerepkörben.

Ügyeljen arra, hogy az esetleges pluszelfoglaltságok miatt ne hanyagolja el a saját munkakörét. Csak annyit vállaljon el, amennyi nem megy a munkája minőségének és az egészségének rovására!

Munkatársaink és feletteseink gyakran nem veszik észre az erőfeszítéseinket, még akkor sem, ha folyamatosan keményen dolgozunk. Tegyünk tudatosan ez ellen, és hívjuk fel a figyelmet magunkra és a munkákra.

Ajánlom önnek a Személyes márkaépítés c. cikkem, melyben a tudatos énmárkaépítés szemléletéről olvashat.

 

 

 

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”