Telefon: +36 70 6363 538

20 év home office tapasztalat

Home-office-tapasztalat

Interjú Jason Frieddel, a Basecamp vezérigazgatójával, társalapítójával

20 év tapasztalat a home office-ban

A Basecamp projektmenedzsment-plusz-chat szoftvereket fejleszt távmunkában dolgozó kis és nagy csapatoknak. 3,3 millió+ felhasználójuk van. 20 éve maguk is teljesen home office-ban dolgoznak.

Az egyik kedvenc digitális kiadványom, a U99 Jason Frieddel készített interjút, aki Távmunka: Irodára nincs szükség (Remote: Office Not Required) címmel írt könyvet.

Jason szerint a home office-ban az a legnagyobb gond, ha megpróbáljuk a benti munkavégzést utánozni: ugyanannyi megbeszélés ugyanannyi résztvevővel. Ez pont az ellen hat, hogy kihasználjuk a home office előnyeit, például, hogy nem kell mindent valós időben elvégezni.

Adhatunk több időt a munkavégzésre, és hosszabb háborítatlan időszakokat, amikor a beosztottjaink kreatívan dolgozhatnak. A home office jelentős előnye, hogy az irodai zavarokat jelentősen megszűri: pl. nem lépnek be hirtelen az ajtón a munkatársaink, és nem vonják el a figyelmünket.

Vezetőként hogyan ellenőrizzük a munkavégzést?

A vezetőkben felmerülhet a kérdés, hogy hogyan tudják ellenőrizni a munkavégzést, ha nem látják az embereiket. Mivel az embereknek nem kell azt a látszatot kelteniük, hogy valamin dolgoznak, a munkát saját ütemükben, oldottabban, nyugodtabban, kevesebb zavaró tényezővel, figyelemeltereléssel tudják elvégezni. Érdekes, hogy sok cég kiszervezi a jogi és a könyvelési tevékenységet. Hogy van az, hogy ezekben a szakemberekben megbízunk, a saját dolgozóinkban pedig nem?

Milyen eszközöket válasszunk a home office-ban?

Az eszközöknek nagy hatása van arra, hogy mennyi munkát tudunk elvégezni. Ha azt várjuk az emberektől, hogy folyamatosan kommunikáljanak egymással, akkor elvonjuk a figyelmüket, és elaprózzuk a munkájukat. Úgy válasszuk meg az eszközeinket, hogy támogatni tudják a munkavégzéshez rendelkezésre álló elegendő, megszakítás nélküli időt.

„Bízzunk az embereinkben, hogy elvégzik a munkát. Csak így szabad viszonyulni hozzájuk. Bízzunk meg bennük, és elvégzik a munkát.”

Mit várjunk csapatunk tagjaitól?

A vezetőnek meg kell értenie, hogy a home office-ban időt kell hagyni arra, hogy az emberek beletanuljanak a távmunkába. Érdemes összeállítani egy tapasztalt, empatikus, segítőkész emberekből álló csapatot, amely segít a többieknek beletanulni a távmunkába. Érdemes kezdetben kisebb elvárásokat támasztani. Ha egy cég felvesz egy új embert, általában 90 napot kap arra, hogy egyelőre ne a munkára, hanem a többiekre, a munka mikéntjére és a vállalati kultúrára koncentráljon. Ugyanezt kell tennünk home office esetén is. Eltart néhány hétig, amíg az emberek átlátják a munkafeltételeket, az eszközöket, és a saját hibáikat.

Hogyan támogathatjuk vezetőként a home office-ban dolgozó munkatársainkat?

Vegyük figyelembe a realitásokat. Lehet, hogy embereink csak a munkaidő 60%-át képesek a tényleges munkavégzésre fordítani. Ez megértést igényel. Legyen bennünk elég empátia ebben a helyzetben. Rájöhetünk, hogy az élet nem áll meg, ha nincs meg a napi öt meeting, vagy ha dolgozóink nincsenek állandóan szem előtt. Nem várhatjuk el, hogy minden a régi normál üzemmódban működjön most, a vírusválság idején.

Mi a helyzet, amikor munkatársunk gyermekei, a szülei, a társai is otthon vannak a munkavégzés alatt?

Ilyenkor újra meg kell állapodni arról, hogyan húzzuk meg a határokat, és mennyi teret engedünk dolgozóinknak. Tudnunk kell, hogy távmunkában az emberek kevesebbet tudnak elvégezni. Figyelembe kell venni, hogy a teljes napi időt nem tudják csak saját magukra fordítani. Egy kicsit vegyünk vissza az ambícióinkból, és legyünk empatikusak.

Mit igényel a mostani krízishelyzet?

Ez a helyzet nagyobb rugalmasságot igényel annál, ami valójában egészséges. Megmutathatja, hogy a munka valójában nem annyira fontos. Bár szeretünk dolgozni, de ha úgy 90 napig le kell lassulnunk, és más dolgokkal foglalkoznunk, attól még nem dől össze a világ. Jó emlékeztető ez arra, hogy nem kell állandóan teljes fordulattal pörögnünk. Ráébreszthet arra, hogy a munkavégzésnek lehet egy másfajta, kellemesebb módja is. Elérkezett az idő, hogy újradefiniáljuk a munka természetét.

Mit is jelent a jelenlegi helyzet a munka és a munkához való hozzáállásunk szempontjából?

Jelenleg a lendület megtört, ami a mostani történésnek az egészséges oldala. Sok cég korábban automata vezérlésre állt át, nem hagytak maguknak időt arra, hogy átgondolják, hogyan is végzik a munkát. Egy ilyen esetben az embernek lehetősége van arra, hogy körülnézzen, és meglássa, hogy min kellene változtatni. Most nem kell mindent ugyanúgy tennünk, ahogy azt az irodában tettük.

Mi történik, ha változtatunk?

Milyen cégeknél vagy csapatoknál működik jól a home office?
Bármilyen kreatív vagy „információval dolgozó” törekvés, például szoftverfejlesztés, újságírás, tervezés, tanácsadás, akár könyvelés és jog. Ha egész nap számítógép előtt ül, akkor valószínűleg jól működik a home office.

Mire figyeljen, aki most akarja kipróbálni a home office-t?

Elsősorban az érzéseket tesztelném, nem pedig a produktivitást, a határidők tartását vagy a megbeszélések számát. Megnézném, hogy ha ennek vége, milyen eséllyel üdvözölnének az emberek egy olyan lehetséges megoldást, hogy mondjuk hetente kétszer otthonról dolgozzanak.

Az interjú tanulságai:

Gondoljuk át a munkavégzés módját, például milyen megbeszéléseket tudunk elhagyni, hogyan csökkentsük napi kötelező feladataink számát?  Kulcsfontosságúvá válik az empátia, legyünk türelmesek saját magunkkal és csapatunkkal! Korrigáljuk az elvárásainkat: hány találkozó szükséges, milyen teljesítményt várunk el másoktól.  Az érzéseket és a hangulatot értékeljük, ne a számokat!

Forrás

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”