2018 és a következő időszak legnagyobb kihívásai között szerepel a mesterséges intelligencia, a robotika és az automatizálás beépítése a folyamatokba.
Mesterséges intelligencia, robotika és automatizálás
A Deloitte által 2018-ban végzett Global Human Capital Trend (Globális Humántőke Trend) kutatás több mint 11 000 cégvezető és HR-szakember megkérdezése, valamint napjaink vezető vállalatainak döntéshozóival készített interjúk alapján dolgozta fel és foglalta össze a jelen munkaerőpiacára jellemző világméretű trendeket.
A cikkben a kutatás 8. trendjét mutatom be.
Az emberi és gépi erőforrások leghatékonyabb kihasználása
Az már nem számít újdonságnak, hogy az új technológiai trendek (pl. mesterséges intelligencia, a robotika és az automatizálás) egyre nagyobb teret nyer a termelés területén. Ami mégis a 10 legfontosabb humán trend közé emeli ezt a jelenséget is, az a növekedés mértékének rendkívül gyors üteme.
A másik szempont pedig, hogy a fejlődésben élen járó vállalatok hogyan kezelik ezt a lehetőséget. Nem az emberi munkaerő helyettesítését célozzák meg általa, hanem a munkafolyamatok átalakítását annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló emberi és gépi erőforrásokat a leghatékonyabban ki tudják használni.
A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatás eredményei szerint a megkérdezettek közel fele (47%) válaszolta azt, hogy vállalatuknál nagymértékű automatizálási folyamatok indultak be.
24% jelezte, hogy mesterséges intelligenciát és robotokat állítottak be a rutinfolyamatok elvégzésére. 16% esetében az emberi teljesítmény támogatására, és 7%-nál pedig a teljes munkafolyamatok átalakításra kerültek.
Elkezdődött a technológiai fejlődés nagymértékű hasznosítása
Amellett, hogy láthatóan elkezdődött a technológiai fejlődés nagymértékű hasznosítása a munkafolyamatokban, amit a számok is jeleznek, mégis hatalmas lehetőségek várnak még kiaknázásra. A kutatás eredményei szerint, míg a válaszolók 72%-a fontosnak ítélte ezt a területet, addig mindössze 31% volt azoknak az aránya, akik foglalkoznak is vele.
Nem csak a termelő vagy technológiai ágazatok területén nő a mesterséges intelligencia, a robotika és az automatizálás jelentősége, bevezetése és alkalmazása.
A szállítástól az egészségügyig, a fogyasztási termékek piacától a humánerőforrás-szolgáltatásokig mindenhol utat tör magának. Csak az elmúlt három évben több mint 6 milliárd dollárt fektettek be több mint 1000 startup vállalkozásba ezeken a területeken.
Ugyanakkor az is egyértelmű irány a vezető nagyvállalatok részéről, hogy nem helyettesíteni akarják az emberi munkaerőt. Hanem azt kívánják támogatni, hogy az ember és a gépek, a mesterséges intelligencia minél hatékonyabban működjenek együtt.
Egyre szélesebb körben és egyre nagyobb mértékben van szükség az emberi erőforrásra
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a mesterséges intelligencia igényli az emberi felügyeletet. A technológiai cégeknél a háttérben több tízezer dolgozó felügyeli, tartja karban és fejleszti a gépeket.
Egyre világosabbá válik, hogy az eddig hitt elmélettel szemben – vagyis hogy az embereket felváltják a robotok a munkahelyeken – egyre szélesebb körben és egyre nagyobb mértékben van szükség az emberi erőforrásra a mesterséges megoldások tervezésében és kivitelezésében.
Az az egyre elfogadottabb és kutatásokkal is alátámasztott vélemény, hogy nemhogy kevesebb, sokkal inkább más kvalitásokkal és tudással rendelkező munkavállalókra van szükség ezeken a területeken.
A gépesítés, a mesterséges intelligencia, valamint az ember szorosabb együttműködésének eredményeként átalakulnak a munkakörök is. Sokkal nagyobb teret engedve a kreativitásnak, az empátiának, a kommunikációnak, az egymásra figyelésnek és a komplex problémamegoldó készségnek.
Ezt felismerve, a kezdeti erőteljes automatizálási folyamatok helyett sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a munkafolyamatok áttervezésére, az ember és a mesterséges intelligencia együttműködésére.
Új kompetenciák az ember-gép együttműködése terén
A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatás eredményei is ezt támasztják alá. Az automatizálást sürgető nyomás mellett előreláthatólag nagy szükség lesz olyan munkavállalókra, akik rendelkeznek a következő kvalitásokkal:
- technikai tudás (64%),
- komplex problémamegoldás (63%),
- kognitív képességek (55%),
- folyamatkezelés (54%), valamint
- szociális készségek (52%).
Miközben egyre többen megértik, milyen humánerőforrás-kihívásokkal szembesülnek az ember és a gépek együttműködésének esetén, a megkérdezettek mintegy fele (49%) nem látja, hogyan tudják majd ezt a cégüknél kezelni.
ÖSSZEFOGLALVA: A HR-szakma és a cégvezetők fő célkitűzéseként nem csak a rutinfeladatok automatizálás általi felszámolása és a költségek csökkentése kell hogy szerepeljen. Hanem az is, hogy átképezzék a munkavállalókat, átalakítsák a szervezeti folyamatokat.
A gépesítés mellett is értelmes munkahelyeket és munkakörülményeket biztosítsanak a munkavállalók számára, valamint intelligens megoldásokkal támogassák a dolgozóik együttműködését.