Telefon: +36 70 6363 538

Hogyan kérjen fizetésemelést

„Annyi a fizetése, amennyit a munkája ér?” „Honnan tudja, hogy mennyit ér a munkája?” „A szakmai tapasztalat, kompetenciák vagy a személyiségbeli tulajdonságok nyomnak többet a latban a jelenlegi pozíciója szempontjából?”

Többek között ezek azok a kérdések, amiket feltétlenül át kell gondolnunk, mielőtt fizetésemelésről kezdenénk el tárgyalni főnökünkkel.

Érveinknek megfelelően alátámasztottaknak és megalapozottaknak kell lenniük ahhoz, hogy felettesünk komolyan vegye őket, ezért fontoljunk meg előre alaposan minden részletet.

Cikkemben a leglényegesebb szempontok felvázolásával segítek önnek abban, hogy fizetésemelési igénye célba érjen és pozitív elbírálásra találjon.

Fizetésszámítás

Az egyik legfontosabb momentum a reális számok meghatározása fizetésünk tekintetében. Véletlenül se essünk bele például abba a hibába, hogy egy másik pozícióhoz mérjük fizetési igényünket.

Ahhoz, hogy pontosan meghatározza a munkaköréhez tartozó reális fizetési igényt, némi kutatásra lesz szüksége. Nézzen utána a következő kérdéseknek:

  • Mi az átlagos fizetés abban a szakmában, szakterületen, amiben dolgozik?
  • Milyen fizetéseket adnak a helyi konkurens cégek?
  • Mi a felső és alsó határa a fizetési skálán az ön pozíciójának?
  • Mi az infláció aránya, és az ön iparágában mennyivel nőttek ennek viszonylatában a fizetések?
  • Mindezekhez mérten reális-e az ön fizetési igénye?

Az ilyen kérdésekről sok információt találhatunk pl. az internetes szakmai portálokon, de még biztosabbra mehetünk, ha karrier-tanácsadó segítségét kérjük a pontos válaszok megadásában.

A magyarországi fizetésekről tájékozódhat az önéletrajzírással kapcsolatos honlapomon.  

Teljesítménylista

Ahhoz, hogy alá tudja támasztani, mennyi a tényleges értéke a munkájának cége számára, össze kell gyűjtenie a lehető legtöbb bizonyítékot, ami a rendelkezésére áll. Mik lehetnek ezek?

Lényegében bármilyen írásos dokumentum megteszi, ami képet ad a teljesítményéről – pl. értékelések, statisztikák, az üzleti partnerektől vagy az ügyfeleitől, munkatársaitól kapott pozitív visszajelzéseket tartalmazó levelek.

A legjobb, amit tehet, ha szakít arra egy kis időt a napi rutin során, hogy az elért eredményeit, sikereit egy lista formájában vezeti vagy elmenti egy külön mappában.

Egy ilyen rendszerezett „csomag” nagyon jól tud jönni akkor, amikor be kell számolnunk feletteseinknek a teljesítményünkről – nem utolsósorban erre hivatkozva folyamodhatunk akár fizetésemelésért is.

Ezekkel a kézzelfogható adatokkal azt tudja alátámasztani, hogy miért pótolhatatlan és komoly értékeket termelő tagja a szervezetnek.

Ne legyen rest, és amikor valamilyen eredményt ér el a munkája során (legyen az akár csak egy pozitív visszajelzés valamelyik külső vagy belső ügyfelétől), vezesse fel ebbe a listába!

Időzítés

Amikor azt fontolgatja, hogy fizetésemelésről tárgyaljon, az egyik legfontosabb szempont mindig a megfelelő időzítés.

Biztosan nem szerencsés pl. egy rossz gazdasági periódusban ilyen igényekkel előállni, ezért fontos, hogy naprakész információi legyenek mind a munkahelye aktuális gazdasági helyzetével, mind a régió és a gazdasági szektor piaci helyzetével kapcsolatban.

Legyen tájékozott általános gazdasági kérdésekben, olvasson a témába vágó cikkeket! Informálódjon a cégénél – lehetőleg több forrásból – az aktuális pénzügyi helyzetről: megengedi-e a büdzsé a fizetések növekedését.

Ha nagyvállalatnál dolgozik, tájékozódjon arról, mikor volt és mikor várható valamelyik munkaterületen emelés.

Megjegyzés: nem árt tisztában lenni azzal, hogy vannak cégek, ahol szigorú szabályozás van arra, hogy mikor és milyen mértékben emelik a dolgozók fizetését.

Ha ön ilyen helyen dolgozik, akkor jó, ha tudja, mikor vannak a fizetésemelés időszakai, és ehhez igazítja a fizetésemelésre vonatkozó kérelmét.

Sikeres tárgyalási stratégia

A sikeres tárgyalás kulcsa, hogy ne harcként fogjuk fel: ha jól csináljuk, itt nincs sem győztes, sem vesztes, sem pedig kompromisszumok.

A cél az együttműködés és a közös munka fenntartása, ezért a legfontosabb, hogy empatikusan meghallgassák egymás álláspontját és érveit.

A fentiek során már szó volt arról, hogy a felkészülésnek nagy jelentősége van abban, hogy a tárgyalás sikerrel záruljon. Pontosan tudnia kell, hogy milyen mértékű emelést akar elérni, és azzal is tisztában kell lennie, hogy megérdemli-e ezt.

A következő lépés, hogy igényét olyan stílusban és hangulatban adja elő munkáltatójának, hogy ön is és ő is elégedetten távozzon a megbeszélés végén.

Készüljön fel alaposan az esetleges akadályokra, azaz azokra a kifogásokra, amiket főnöke támaszthat kérésével kapcsolatban!

Erre az a legjobb mód, ha beleképzeli magát az ő helyébe, és feltérképezi lehetséges aggályait. Tegye fel a kérdést magának: vajon a főnöke hogyan magyarázná meg az ön fizetésemelését a saját felettesének? Emellett a következő kérdések is segítségére lehetnek abban, hogy a főnöke szemszögéből mérlegeljen:

  • Könnyen pótolható vagyok-e?
  • Mennyi időbe telne betanítani az utódomat arra a munkakörre, amit végzek?
  • Tudna-e a vállalat helyettesíteni engem ugyanannyi fizetéssel, mint amennyit jelenleg kapok?
  • A következő kérdéseket pedig már a saját szemszögéből válaszolja meg:
  • Vannak-e máshol kedvező álláslehetőségek a számomra?
  • Vajon mennyi időt venne igénybe, hogy egy másik, számomra megfelelő állást szerezzek?
  • Van-e olyan cég, ahol magasabb fizetést kapnék a mostaninál? Konkrétabban: egy másik cégnél jobban értékelnék-e ugyanazt a tevékenységet, mint amit itt végzek?

Miért igen/miért nem?

Végül, mielőtt a tettek mezejére lépne, gondolja még át ezt a néhány konkrét körülményt is:

  • Mindig személyesen tárgyaljon. Soha ne írásban, e-mail vagy levél formájában kérjen fizetésemelést, mert könnyen lehet, hogy ily módon sosem méltatják válaszra.
  • Kerülje azokat az időpontokat, amikor felettese nem tud a beszélgetésre koncentrálni – pl. a hétfő reggel és a péntek délután tipikusan rossz alkalmat adhatnak egy ilyen komoly hangvételű megbeszélésre.
  • Tartsa szem előtt felettesei szempontrendszerét: „nekik miért éri meg jóváhagyni a kérésemet?”.
  • Az elért teljesítményét emelje ki, sose arra összpontosítson a tárgyalás során, hogy önnek mennyivel könnyebb lenne az élete a fizetésemeléssel.
  • Ne adjon ultimátumot főnökének. Ne feledje: a cél az, hogy mindenki jó szájízzel távozzon a megbeszélésről, és ne sérüljön a munkahelyi kapcsolat.
  • Kommunikációja mindvégig maradjon szakmai, még szélsőséges esetben se hagyja, hogy elragadják az érzelmei.

Még egy utolsó tanács: higgyen magában! Hiszen önbizalom nélkül főnökét sem tudja majd meggyőzni arról, hogy ön olyan értékes és nélkülözhetetlen munkaerő, aki igenis rászolgál a fizetésemelésre.

Sok sikert!

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”