Ötletgazdag, szívós, partnerségre törekvő
Mark Zuckerberg mindössze 20 évesen, 2004-ben, hét emberrel indította el cégét, a Facebookot, amely egy évtized alatt egy óriásvállalkozássá nőtte ki magát.
Napjainkra már több mint 35 ezer dolgozója van a cégnek, Zuckerberget pedig a világ egyik legfiatalabb milliárdosaként tartják számon.
Hogyan érte el mindezt?
Milyen vezetői tulajdonságok segítették és segítik őt abban, hogy ilyen fiatalon és rövid idő alatt ilyen átütő sikert tudjon elérni?
Ötletgazdag
Zuckerberg nem az a fajta vezető, aki egy komolyabb projekt befejezése után ül a babérjain és élvezi a semmittevést. Folyamatosan jár az agya, tele van ötletekkel, és nem fél kísérletezgetni. Egy interjúban azt is elmesélte, hogy a főiskolai évei alatt minden éjjel órákon át programokat írt. Ezek nagy részét – kb. a felét – azonban nem tette közkinccsé, csak a barátainak mutatta meg őket, aztán máris a következő ötletén kezdett dolgozni.
Szívós, és keményen dolgozik
Amikor Zuckerberg elkezd írni egy programot, az egész világ megszűnik körülötte, sőt még az alapvető szükségleteiről is megfeledkezik. Nem eszik, nem alszik, és nem beszélget senkivel, amíg el nem végzi a kitűzött feladatot. Attól, hogy ő a CEO, még pont ugyanolyan keményen dolgozik a cégben, mint az alkalmazottai.
Már iskolásként is nagy szorgalommal bírt, majd keményen tanult, hogy bejusson a Harvardra. Amikor pedig megszületett benne a Facebook ötlete, az egyetemet is otthagyta, hogy minden idejében, fáradhatatlanul ezen cél megvalósításán dolgozzon.
Nem akar mindent irányítani, kontrollálni
Annak ellenére, hogy meglehetősen makacs, ellentmondást nem tűrő, és mindent úgy akar csinálni, ahogy ő jónak gondolja (és ezzel ő maga is tisztában van), azt is tudja, mikor kell visszavenni és nyitottan meghallgatni mások javaslatait és nézeteit. Zuckerberg lehetőséget ad az alkalmazottainak arra, hogy a Facebook fejlesztésével kapcsolatos ötleteiket megosszák vele és egymással.
Minden tőle telhetőt megtesz, és tudatosan figyel arra, hogy ne akarjon mindig mindent az irányítása alatt tartani.
Bátorító, de keménykezű vezető
Munkatársai szerint „Zuckerberg olyan vezető, aki folyamatos fejlődést és megújulást követel meg.” Kedveli a vitákat, kihívásokat. Állandóan tágítja a határokat, és elvárja, hogy az alkalmazottak többet teljesítsenek, mint amit elvárnak tőlük. A Facebooknál minden dolgozót folyamatos nyomás alatt tart, hogy a lehető legtöbbet hozza ki magából. Mindenki tudja, ha nem nyújt átlag feletti teljesítményt, azzal az állását kockáztatja. Ha gyengén produkál, Zuckerberg zokszó nélkül felfüggeszti az állásából vagy véglegesen elbocsátja.Ha valaki azonban kimagaslóan teljesít, korrekt jutalmakban részesül.
A fiatal CEO az igazgatói tanácson belül is kemény, határozott és makacs. Tudja, mekkora értékkel bír a saját ötlete és képes érte harcolni még akkor is, ha ezáltal szembe kerül a tanácstagok véleményével vagy akaratával.
Egyenrangú kapcsolatokra törekszik
A statisztikák szerint az USA-ban a Facebook a legjobb munkahely – messze sokkal jobb, mint a Google. Ez nemcsak a szép fizetések és bónuszok miatt van így, hanem a nagyszerű vállalati kultúrának köszönhetően is. Az alkalmazottak autonómiát kapnak a saját területükön, a vezetők pedig nagyon fontosnak tartják, hogy szoros kapcsolatot tartsanak a csapatuk tagjaival.
Zuckerberg is mindent megtesz annak érdekében, hogy egyenrangú viszonyt építsen ki. Gyakorlatilag mindennap találkozik a munkatársaival. Bármennyire is elfoglalt, mindig elérhető a számukra. Gyakran járkál közöttük, és érdeklődik, hogyan mennek a dolgok. A teljesítményértékelés is személyes beszélgetésben történik. Még egy üvegfalú irodát is építtetett magának, hogy az alkalmazottak láthassák őt munka közben. Támogatja a dolgozók közötti kommunikációt azáltal is, hogy velük egyenrangúként pozicionálja magát.
Egy Facebook-dolgozó így nyilatkozott róla a Quorán: „Néhány hónappal azután, hogy elkezdtem a Facebooknál dolgozni, Zuckerberg kétszer is behívott, hogy megvitassuk a projektet, amin dolgoztam. Az, hogy a világ egyik legdinamikusabban fejlődő vállalatának CEO-ja hajlandó egy asztalhoz ülni egy új, kezdő alkalmazottal, sokat elárul arról, hogyan vezeti Zuckerberg a céget. Ahelyett, hogy kor és tapasztalat szerint kategóriákba sorolná az embereket, egyenrangú partnerként kezeli őket, és figyelembe veszi mindenkinek az ötleteit, elképzeléseit.”
Konkrét jövőkép, fókusz, kitartás, elkötelezettség
Mark Zuckerbergnek kezdettől fogva az volt a célja, hogy egy nyitottabb világot teremtsen, ahol az emberek a Föld bolygó minden szegletéből kapcsolódhatnak egymással. Ezt a konkrét, tiszta jövőképet szem előtt tartva, rendületlen kitartással képes volt arra fókuszálni, hogy egy olyan terméket hozzon létre, amely által ez az álma megvalósulhat.
„A Facebook eredetileg nem üzleti célból született. Egy társadalmi küldetést hivatott beteljesíteni – azt, hogy kinyissa a világot, és összekapcsolja, közelebb hozza egymáshoz az embereket” – nyilatkozta Zuckerberg.
Amikor világossá vált, hogy a Facebook jó eséllyel egy rendkívül sikeres üzletté válhat, Zuckerberg pontosan azt tette, amit ilyenkor minden start-up: a növekedésre kezdett fókuszálni. Szívós munkával kifejlesztette az infrastruktúrát, hogy a rendszer megbirkózzon a felhasználók növekvő számával. Emellett felvett a céghez olyan, számára megfelelő, nagy tudású szakembereket, akikre szüksége volt a vállalkozás növekedéséhez.
Folyamatosan tanul, kitartóan fejleszti magát
Zuckerberg kezdetektől fogva tudta, hogy folyamatosan tanulnia kell és fejlesztenie kell magát, ha sikert akar elérni. Kiapadhatatlan tudásszomjjal bír, és a tanulásában is szívós és kitartó. „Szivacsként szívja magába a tudást” – nyilatkozta róla a Forbes.
Amikor alig 20 éves fejjel belevágott a Facebookba, fogalma sem volt arról, hogyan kell vezetni egy céget. Túl fiatal és tapasztalatlan volt ahhoz, hogy ismerje a vállalatvezetés fortélyait, és ezt maga is bevallotta. Éveken át képezte magát, többek között tanulmányozta más CEO-k vezetési gyakorlatát is.
Fogadott maga mellé egy vezetőfejlesztési tanácsadót is, hogy elsajátítsa a felső vezetők számára nélkülözhetetlen kompetenciákat. Sokat tanult más vezetőktől is, például Steve Jobstól, arról, miként lehet hatékony csapatokat létrehozni, és hogyan lehet egy szervezetet egy irányba állítani.
Sokat kellett fejlődnie a nyilvánossággal folytatott kommunikációját illetően is. Kezdetben nagyon izgult, amikor a média képviselői vagy egy nagy közönség előtt kellett megszólalnia. Gyakran „Öööööö..”-vel kezdte a mondatait, és nem tudott szemkontaktust tartani a hallgatósággal vagy a riporterekkel. Erőfeszítései azonban meghozták a várt eredményt: napjainkra eljutott oda, hogy elismeréssel méltatják hatékony kommunikációját.
Ahogy a CNET egyik kommentátora, Ben Parr nyilatkozta: „Zuckerberg a nyilvános szerepléseiben magabiztos fellépéssel bír, tartása van, világosan, érthetően beszél, és jól artikulál.”
Gyenge pontja: Nehezen tart lépést a változásokkal
Az elmúlt évek óriási adatvédelmi botrányainak következtében nyilvánvalóvá vált, hogy a Facebook nem alkalmazkodott elég gyorsan a felhasználók információbiztonsággal kapcsolatos új elvárásaihoz.
A Facebooknak lehetősége lett volna arra, hogy megerősítse a felhasználók személyes adatainak védelmét, ezt azonban nem tette meg. Zuckerberg nem mérte fel megfelelően a változások szükségességét, és nem is reagált a változásokra. Vagyis arról van szó, hogy a cég bizonyos szempontból nem alakítja az üzleti modelljét oly módon, hogy az megfeleljen a változó világ kihívásainak.
Egy interjúban Kate Fuelling író, információmenedzsment-specialista és tanácsadó így nyilatkozott róla: „Kettős érzésem van vele kapcsolatban.Úgy érzem, próbálja azt tenni, ami helyes. Talán ő az, akit mindenki hibáztat, ha valami komolyabb ügy kirobban. Nem tudom azt mondani rá, hogy ő a »jófiú«, de az ellenkezőjét sem.”
Összességében, Mark Zuckerberg vezetői tulajdonságait illetően a Creative Strategies Inc. elnöke, Tim Bajarin ezt mondta róla: „A legfontosabb dolog, amit Zuckerbergtől megtanultunk, az, hogy legyen egy célod, tedd bele minden energiádat, és szerezz magad köré sok-sok nagy tudású embert, hogy valóra váltsd, amit kitűztél.”
Források:
https://www.centerforworklife.com/mark-zuckerbergs-leadership-qualities/
https://gradesfixer.com/free-essay-examples/a-study-of-the-management-style-of-mark-zuckerberg/
https://www.quora.com/Is-Mark-Zuckerberg-a-bad-person-as-depicted-in-The-Social-Network
https://www.lifehack.org/articles/work/10-reasons-why-99-facebook-employees-love-mark-zuckerberg.html
https://futureofworking.com/6-mark-zuckerberg-leadership-style-traits/
Cikkeimet vezetők számára készítem abból a célból, hogy tudatosabb vezetővé váljanak és segíteni tudják a munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban.
Amennyiben ön az oldalamról gyűjt anyagot a saját cikkéhez, szeretném felhívni a figyelmét a szellemi tulajdon tiszteletben tartására. Kérem, amennyiben a cikkeimből írja a sajátját, úgy a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye, és tüntesse fel a forrást: vezetofejlesztes.hu