Vezetői Klubot szerveztünk, melynek keretében megnéztük az Élet ára – A Weiss Manfréd-család története című történelmi dokumentumfilmet.
Ezt követően azt a kérdést boncolgattunk, hogy mennyit változtak a sikerhez szükséges vezetői kompetenciák az elmúlt 100 év alatt.
Talán meglepem, ha azt mondom, szinte semmit. De vajon a jövő vezetőjének is ezekre lesz szüksége?
Hogyan készüljön fel arra, hogy a jövő vezetője legyen?
Ugyanazoknak a vezetői kompetenciáknak köszönhette Weiss Manfréd a sikerét, mint korunk legtöbb sikeres nagyvállalati vezetője: üzleti éleslátás, kockázatvállalás, folyamatos innováció, kapcsolatrendszer, csak hogy néhányat említsek.
Ha ön a jövő vezetője szeretne lenni, és tartósan sikereket elérni, akkor mindenesetre jó tudnia, hogy a vezetői karrierje során milyen kihívások várnak önre néhány elismert csúcsvezető szerint, akiket a LinkedIn kérdezett meg. Melyek azok a változások, amelyek már most körvonalazódnak és egyre inkább teret nyernek?
• Felforgató technológiák. A gyorsan fejlődő technológiáknak köszönhetően az üzleti életet az állandó változás és folyamatos fejlődés jellemzi. Ami ma még eladható, az holnap már nem lesz az, mert kijön a korszerűbb változata, amire nyílik a felhasználók pénztárcája. Azok a cégek, amelyek nem hajlandóak ezzel szembenézni és ehhez alkalmazkodni, egyszerűen már most lehúzhatják a rolót, mert halogatásuk következményeként pár éven belül úgyis ez vár rájuk.
• Tehetségpiac. A következő nagy terület, ahol már most alapvetően másképp működnek a folyamatok, mint évekkel ezelőtt, a tehetségpiac. A tehetséges munkavállalóknak ma mások az elvárásai, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. A fizetés és a karrierlehetőség mellett rendkívül fontossá vált a fejlődés és az, hogy az egyediségüket érvényesíteni tudják. A jövő munkaadóinak fontos szem előtt tartaniuk azt a tényt, hogy ha kimagasló eredményeket szeretnének látni, akkor olyan környezetet kell biztosítaniuk a tehetségeknek, amelyben kibontakozhatnak.
• Jóllét. A munkán túl is van élet. Bár ez teljesen a magánélet szférájába tartozónak tűnik, óriási hatással van a munkahelyen elért eredményekre és sikerekre. Kutatások kimutatták, hogy azok a vezetők és munkavállalók, akik nem fordítanak kellő figyelmet személyes energiájuk menedzselésére, előbb-utóbb kiégnek. Ennek pedig éppen a hatékonyságuk és eredményeik látják kárát, annak ellenére, hogy éppen ezekért hajtanak olyan nagyon.
Most, hogy átlátjuk a kihívásokat, melyekkel a jövő vezetője szembesülhet, következzenek korunk csúcsvezetőinek javaslatai. Személyes tapasztalataik segíthetnek majd önnek is abban, hogy a bekövetkező változások ne temessék maguk alá amiatt, hogy felkészületlen volt.
Legyen jövőképünk
„Az egyik leglényegesebb, amit egy vezetőnek tudnia kell – és amelynek fontossága folyamatosan növekszik –, hogy merre tart a cége, vállalkozása. Nem mereven rögzített, két számjegyű éves profitra és növekedési elvárásokra gondolnak elsősorban a csúcsvezetők, hanem olyan vonzó jövőképre, amelyet mindenki magáénak érez a szervezetben.
Láthatjuk, hogy az újító szervezeteknél ez már működik. Az erős jövőképpel rendelkező vállalatok – amihez erős vízióval rendelkező felső vezető szükséges – szinte kivétel nélkül lekörözik a standard vállalatokat.
Ma már azt is tudjuk, hogy ez minek köszönhető:
- A fogyasztók sokkal szívesebben keresik az olyan márkákat, amelyek mögött egy-egy nagyobb vízió áll, nem csak a pénzcsinálás szándéka.
- Az újító vállalatok világos irányokat mutatnak, amelyek motiválók a munkavállalók számára.
- Ráadásul, a kutatásokból egyértelműen látható, hogy ezek a vállalatok azért is vonzóak a jövő tehetséges szakemberei számára, mert segítik őket saját prioritásaik felállításában.
„Az új generáció nem csak hiteles vezetőknek akar dolgozni: nyitottak, együttműködőek, tudatában vannak az értékeiknek, jószívűek, az egyértelmű célok iránt elkötelezettek, és ami a legfontosabb, bátrak ahhoz, hogy határozott döntéseket hozzanak” – foglalja össze Bill George, a Medtronic ügyvezetője és a Harvard Egyetem vezető professzora.
Bontakozzunk ki, és ösztönözzünk erre másokat is
A jövő vezetői pozícióira pályázóknak magas elvárásaik vannak azokkal a szervezetekkel szemben, ahol szakmai jövőjüket elképzelik. Munkakörük feletti önállóság, célok és értelem a munkájukban, továbbképzési és karrierlehetőségek, hogy csak a legfontosabbakat említsem az elvárások közül. Egyre jellemzőbb, hogy ha ezek az elképzeléseik nem találnak támogatásra, akkor mielőbb továbbállnak, hogy egy másik vállalatnál valósíthassák meg szakmai önmagukat.
„A topon lévő vállalatvezetőknek meg kell tanulniuk, hogyan válasszák ki és vezessék szakembereiket, hogy lépést tartsanak a felgyorsult változásokkal. Ahelyett, hogy csak a fizetésre és extra juttatásokra koncentrálnak, tegyék szervezetüket vonzóvá a tehetséges álláskeresők és a jövő vezetői számára” – véli Reid Hoffman, a LinkedIn alapítója és a Greylock Partners kockázatitőke-befektető társaság partnere.
Hoffman szerint egyre inkább úgy kell tekinteni minden munkahelyre, mint egy olyan vállalkozásra, amiben a vezetők és a munkavállalók együtt fejlődnek, növekednek. Ha vége a növekedésnek, vagy jön egy jobb lehetőség, előnyösebb a munkavállaló számára, ha továbblép. Ez a hozzáállás egy jó munkaadói márka lehet, elkerülhető általa a stagnálás, és hosszú távú kapcsolat építhető így ki a munkatársakkal.
Folyamatosan fejlesszük magunkat
Egy dolog biztos az üzleti életben is: a változás. Minden egyéb kiszámíthatatlan, és bár az irányok megjósolhatóak, azért nem szabad semmire sem biztosként és állandóként tekinteni. Éppen ezért a jövő vezetői számára követelmény az állandó tanulás és önfejlesztés.
„A jövő vezetőjeként állandó tanulóvá kell válnod, hogy alkalmazkodni tudj. Az üzleti világ folyton változik, és nem támaszkodhatsz szilárdan a korábbi tapasztalataidra, még akkor sem, ha azok eredményeket hoztak eddig” – állítja Hoffmann, aki két példát is említ azokra a vezetőkre, akik a tanulást kiemelten fontosnak tartják: Mark Zuckerberg, a Facebook vezetője és Brian Chesky, az Airbnb vezetője.
Összefoglalva: El tudja képzelni, hogy vezetői karriert fut be, miközben egy jobb világot is épít? Gondolkodjon el a fenti három javaslaton, és igazítsa szemléletét a kor kihívásaihoz!
Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.
A cikk a LinkedIn közösségi médiában közzétett Szeretne a jövő vezetője lenni? c. írás alapján készült szabad fordításban.