Telefon: +36 70 6363 538

Hogyan legyen jó vezető?

Hogyan legyen jó vezetőAhhoz, hogy jó vezető legyen, egy sor vezetői kompetenciára kell szert tennie.

Ha vezetőként szakmai tekintélyt szeretne kivívni a munkatársai előtt, akkor jó, ha ismeri a szakterületet. Ahhoz, hogy irányt tudjon mutatni, és mint egy karmester összehangolja a csapatot a célok elérése érdekében, vezetői készségek kellenek.

A mai VUCA-világunkban, nem utolsósorban a sikeres vezetői karrier receptjéhez még megfelelő hozzáállás és vezetői tulajdonságok is nélkülözhetetlenek.

Mindezek kimunkálása évekbe telhet, különösen vezetői coaching vagy tréning nélkül. Van azonban a tarsolyomban néhány olyan jó tanács, amely könnyen alkalmazható a gyakorlatban, és amellyel relatíve gyorsan elérheti, hogy jó vezető benyomását keltse.

Az énkép megváltoztatása

Vezetőként nyilván van egy elképzelése arról, hogy ki ön és mi fontos az ön számára. Erről bizonyára tudna nekem mesélni, azaz volna egy története saját magáról. Ha nem tartja magát jó vezetőnek, de szeretne azzá válni, akkor először is az énképét volna érdemes módosítani. A saját magunkról szóló történetünk ugyanis nagyban befolyásolja a viselkedésünket és azt, hogy mások miként észlelnek bennünket.

Milyen ön szerint egy jó vezető? Javaslom, írja le egy papírra, ami az eszébe jut, legyen egy hosszú listája. Majd vegyen sorra minden listaelemet, és gondolja át, hogy a felsoroltak közül mivel rendelkezik ön is. Egészen biztosan talál néhány közös dolgot. És most fogalmazzon meg egy történetet ezekből, ami úgy kezdődik, hogy: „Én olyan vezető vagyok, aki…”

Ha elkészült az írással, akkor javaslom, hogy hasonlítsa össze azzal a történettel, amit nekem mesélt volna el egy képzeletbeli első találkozás alkalmával. Ha ez a két történet nagyon hasonló, akkor ön bizonyára már most is egy jó vezető (legalábbis annak gondolja magát). Ha az új történet jobban tetszik önnek, mint az eredeti, akkor tegye a magáévá. Ezt úgy tudja megtenni, hogy például sokat gondol rá, továbbfűzi a gondolatokat, kiszínezi magában és érzelmekkel szövi át. Mindezt egészen addig teszi, amíg megváltozik az önmagáról alkotott képe, és a környezete is visszajelzi, hogy ön egy igazán jó vezető.

Valódi jelenlét

Volt már olyan helyzetben, hogy azt érezte, beszél valakihez, de az illető mintha nem lenne ott? Bólogat és hümmög, de a figyelme valahol messze kalandozik. Elég egyoldalú társalgás, nem túl kellemes az ilyen partner. Mi volt az, amit érzett a fenti helyzetben?

Bosszúság, düh, bizalmatlanság, elégedetlenség, agresszió? Lássuk be, egyik sem egy vonzó érzelmi állapot, különösen a munkahelyen a munkatársai vagy beosztottai körében, vagy egy üzleti tárgyalás alkalmával.

Ahhoz, hogy jó vezető benyomását keltse, érdemes a jelenben lennie. Mit jelent ez? Ha valakivel, valakikkel kommunikál, legyen ura önmagának, és ne kalandozzon másfelé! Tartsa kordában a gondolatait, és figyeljen az érzéseire!

Nagyon jó benyomást kelthet. A partnere érezni fogja ezt a figyelmet, és ha nem is tudatosan, de mindenképpen reagálni fog rá azzal, hogy nyitottabb, őszintébb és közvetlenebb lesz, hisz végre teljes figyelmet kap a személye és a véleménye.

A jelen pillanat az az érzékelhető valóság, amelyben a testünk él. A lélegzetvétel, például, tökéletesen a jelen pillanatban történik, ezért ha a pillanatnyi légzésünkre összpontosítunk, azonnal rá tudunk hangolódni az „itt és most”-ra. Ez az egyperces gyakorlat a jelen megragadását célozza. Bárhol végre tudja hajtani, anélkül, hogy bárkinek is feltűnne, hogy éppen a gyakorlatot végzi.

Engedje el magát. Irányítsa a figyelmét a légzésére. Figyelje meg, amint a levegő ki-be áramlik az orrán. Figyelje meg azt is, ahogy mellkasa és hasa mozog légzés közben. Mondja ki magában: „egyenletesen lélegzem”. Most ismételje utánam: „érzem a szívdobogásom”, és érezze szíve lüktetését a teste mélyén, miközben folytatja a tudatos légzést. Most mondja ki: „a jelenben vagyok”.

Testbeszéd

Testtartása, mozdulatai, egész testbeszéde alátámasztja mondanivalóját, szándékát, az elérni kívánt célját. Többnyire figyelmet, érdeklődést és érzelmi hatást váltva ki így másokból. A testbeszéd megismerésének és alkalmazásának már régóta nagyon komoly szakirodalma van. Tanulmányok sora kutatta és támasztotta alá érvekkel, hogy a testtartás, a kézmozdulatok, a mimika megfelelő használatával hogyan lehet a kívánt hatást elérni.

A testbeszéd tanításához legszívesebben Joe Navarro Beszédes testek c. könyvét használom forrásként. Nagyon szeretem ezt a könyvet, mert tele van izgalmas történetekkel. Navarro egykori FBI-ügynökként tett szert hatalmas tapasztalatra a viselkedéselemzésben. Tőle megtudhatjuk hogyan használjuk tudatosan a testbeszédet arra, hogy mások pozitív benyomást szerezzenek rólunk.

Másik kedvencem Amy Cuddy társadalompszichológus. Testbeszédről szóló kutatása szerint a testbeszédünk formál bennünket. Azt tartja, azzal, hogy a testünket és a nem verbális jeleinket használjuk, meg tudjuk változtatni azt, amit mások gondolnak rólunk. Sőt még ennél is tovább megy. Nem kevesebbet állít, mint hogy a testtartásunk megváltoztatásával befolyásolni tudjuk az énképünket, és így azt is, mások milyennek látnak minket.

Nézzen utána és gyakorolja azokat a testhelyzeteket, amelyek segítik a másokkal való kapcsolódását és azt, hogy jó benyomást tegyen másokra, és kerülje el azokat, amelyek nincsenek összhangban azzal az üzenettel, amit közvetíteni kíván.

Asszertív kommunikáció

Mindannyian szeretnénk elérni azt, amit célul tűzünk ki magunk elé. Ehhez fontos, hogy mindezt munkatársaink, üzleti partnereink felé is határozottan és egyértelműen közvetíteni tudjuk. De nem mindegy, hogyan tesszük mindezt. A pozitív kisugárzású emberekre általában az asszertív önkifejezés jellemző. Mitől lesz asszertív valaki? Határozottság és határozottság között is van különbség? Igen, méghozzá hatalmas!

Az asszertív kommunikáció lényege, hogy önmagunkat, szándékainkat, terveinket és céljainkat egyértelműen és erőteljesen képviseljük mások felé, miközben figyelembe vesszük mások szükségleteit is. Egy jó vezető nem hatalmi erővel vagy manipulálással akarja keresztülvinni az akaratát másokon, hanem figyelembe veszi a többiek véleményét is. Teszi mindezt olyan belső erővel, amely az egymás iránti tiszteleten, alázaton és jóra való törekvésen alapul. És miért jó önnek az asszertivitás, ha pusztán a vezetői beosztásának köszönhetően is keresztül tudja vinni az akaratát?

A válasz egyszerű. Ha a partnerei, munkatársai azt érzik, hogy ők is számítanak, akkor feltehetőleg sokkal nagyobb lelkesedéssel veszik ki a részüket a munkából. És a lelkesedés, a nyitott hozzáállás sokkal hatékonyabb és nagyobb eredményekre vezet, mint a „ledolgozom a nyolc órámat, megcsinálom, amit kell, és kész” attitűd.

Érzelmi intelligencia

„Az emberek elfelejtik, mit mondunk, elfelejtik, amit tettünk, de azt soha nem felejtik el, milyen érzéseket váltottunk ki belőlük.”

Nem emlékszem, hol olvastam, de kapcsolódik ahhoz, amire a figyelmét még szeretném ráirányítani. Az érzelmi intelligencia az egyik legerősebb alapköve a vezetésnek. A más emberekkel való kommunikációban, akár szóbeli, akár nem verbális kommunikációról van szó, a fő mozgatórugók az érzések és az általuk kiváltott érzelmek.

Ha ön tisztában van saját érzéseivel és az azokra adott érzelmi reakcióival, sokkal jobban tudja azokat uralni egy-egy érzelmileg túlfűtött helyzetben. Ráadásul könnyebben felismeri ezeket másokban is, és segítségként használhatja a mindenki számára megfelelő végkifejlet érdekében.

Amikor az érzéseit megengedve nyitott arra, hogy mások szempontjait, véleményét és szükségleteit is figyelembe vegye, akkor a mélyebb megértés, szorosabb együttműködés és eredményesebb közösségi munka lehetőségének ad teret. Végső soron jobb vezetővé válik, amit a környezete is visszaigazol.

Láthatjuk, hogy egy sor hasznos dolog van, amit bevethetünk annak érdekében, hogy pozitív benyomást keltsünk másokban. Remélem, sikerült néhány jó ötletet merítenie a cikkből, amit elkezd alkalmazni a mindennapokban.

Minden jót kívánok ahhoz, hogy felismerje magában és fejlessze azokat az erőforrásokat, amelyek jó vezetővé teszik.

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”