„Kortól, pozíciótól és üzleti ágtól függetlenül mindannyiunknak meg kell értenünk, mennyire fontos a személyes márkaépítés. Mi vagyunk a saját cégünk, az „Én Kft.” tulajdonosai és vezetői.
És, manapság ahhoz, hogy helytálljuk az üzleti életben, a legfontosabb feladatunk, hogy az „Én” nevű márkát eladjuk” – írja Tom Peters, menedzsment guru, az 1999-ben megjelent The brand you 50: 50 módja annak, miként alakítsd át magad munkavállalóból olyan márkává, amiről kiállt a különlegességed, elköteleződésed és szenvedélyed c. könyvében.
Előrelátó gondolkodás
Bizonyára ön is ismer olyan 40 és 50 év közötti vezetőket vagy szakembereket, akiknek ígéretesen indult a karrierjük, ma mégsem találják a helyüket a munkaerőpiacon.
Kapcsolatrendszerük, miután elveszítették a pozíciójukat, egyik napról a másikra szertefoszlott, és néhány régi munkatárson kívül senki sem emlékszik az eredményeikre.
Régen a csúcson voltak, és eszükbe se jutott volna, hogy egyszer szem elől veszítheti őket a világ. Van néhány ilyen ember az ügyfélkörömben, és az ő esetük indított arra, hogy írjak arról, miként kerülhető el mindez.
Életünk középtájékán, sok-sok magas beosztásban eltöltött év után hirtelen magunkra maradva, hogyan akadályozhatjuk meg azt, hogy szinte a nulláról kelljen újrakezdenünk?
„Én Kft.” mint szemlélet
Tegyük fel, jelenleg ön HR partnerként dolgozik egy nagy cégnél. Felejtsük el egy pillanatra, hogy mindezt alkalmazottként teszi, és vannak főnökei, munkatársai, akik folyamatosan munkával traktálják. Gondoljon a helyzetre úgy, mintha ezek az emberek az ön ügyfelei volnának, akiknek szolgáltatást nyújt.
Mi történne akkor, ha úgy tekintene magára, mint aki a saját vállalkozását menedzseli? Vajon, miként tudna még jobb szolgáltatást nyújtani, hogyan szerezhetne több ügyfelet? Miként csökkenthetné a költségeit? Kik a versenytársai, és ön miben más mint ők? Érti mire gondolok?
Ha saját vállalkozásban kezdünk el gondolkodni, a felelősségünk olyan dolgokra is kiterjed, amire alkalmazottként nem gondoltunk. A személyes márkaépítés ott kezdődik, hogy elkezdünk „Én Kft.”-ként tekinteni magunkra, ahogyan Tom Peters utal rá a fenti idézetben.
„Személyes márkánk egyenlő azzal, amit mások mondanak rólunk a hátunk mögött.” -Jeff Bezos, az Amazon alapítója szerint
Egy munkatárs segítséget kér tőlünk, felettesünk nehezebb feladattal bíz meg, a szomszéd szívességet kér. Ahogyan ezekre az igényekre válaszolunk, befolyásolja azt, miként látnak, érzékelnek és tisztelnek minket ezek az emberek.
A kép, a benyomás, amit kialakítunk, nem véletlen: ígérünk valamit, amit betartunk. Ezáltal megalapozzuk a kapcsolatunkat másokkal, mindezt sok-sok cikluson keresztül. Így alakul ki az arculatunk, amit ha tudatosan formálunk, akkor a személyes márkánk lesz.
Még azokról a munkatársainkról is tudunk egy-két dolgot, akiket alig ismerünk. Például: alig lehet őket elérni, mindig elfoglaltak, megközelíthetetlenek, mások mosolygósak, mindig szolgálatkészen reagálnak a kéréseinkre, vagy éppen hangulatember hírében állnak.
Él bennünk egy kép másokról, amit „magunkkal viszünk”, és amikor évekkel később valaki megkérdezi tőlünk, ismerjük-e ezt vagy azt a személyt, tudnánk-e valakit ajánlani egy munkakörre, beugranak a régi emlékeink.
Sokan nem gondolnak az ilyesféle hosszú távú hatásokra, amelyek például azt befolyásolhatják, hogy a jövőnkben találunk-e állást.
Végleg elmúltak azok az idők, amikor egy munkahelyen biztonságban érezhetjük magunkat.
A személyes márkával, éppúgy, mint egy jó termékmárkával is, olyan pozitív érzelmi kötődéseket alakíthatunk ki, amelyek a „minket választanak” helyzetekhez vezethetnek.
Hogyan kezdjünk személyes márkaépítésbe?
A személyes márkaépítés dióhéjban arról szól, hogy átgondoljuk a következőket:
- kik vagyunk
- mely olyan témára, szakterületre szeretnénk fókuszálni, amiről azt gondoljuk, mások számára is értékes lehet
- miként tudjuk megkülönböztetni magunkat másoktól
- és hogyan tudjuk elérni azt, hogy mások úgy gondoljanak ránk, ahogyan azt mi szeretnénk.
1. Kik vagyunk? -Legyünk őszinték magunkkal!
Az első és legfontosabb dolog, amikor személyes márkaépítésbe kezdünk az, hogy mélyen magunkba tekintsünk. Olyan kérdéseket tegyünk föl magunknak, mint például a következő: „Mi az, amiben jó vagyok és szeretem is csinálni?” Mit adok másoknak, amit igazán értékelnek?
Az ilyen kérdésekre azonban nem elég olyan rövid, általános válaszokat adnunk, mint mondjuk, hogy „eredményességre törekszem” vagy „jó problémamegoldó vagyok”.
Igyekezzünk minél jobban részletezni kijelentéseinket. Pl.: Konkrétan mikor, hol, milyen körülmények között értünk el jó eredményeket? Milyen fajta problémák megoldásában vagyunk jók?
A pszichológiában evidenciának számít, hogy saját magunkra soha nem látunk rá teljes mértékben. Vannak olyan rejtett területeink, melyekről mások rálátása által tájékozódhatunk csak. Kérdezze meg családtagjait, barátait, munkatársait milyennek látják önt.
Időnként nagy meglepetést okoznak nekem – egyébként igen tapasztalt – emberek azzal, hogy mennyire nincsenek tisztában saját magukkal.
Felemelő élmény számukra, amikor a nagy általánosságok mögül előássuk a részleteket, tudatosítjuk természetes adottságaikat és mindazokat a kompetenciáikat, amikre hosszú évek alatt tettek szert.
2. Mire fókuszálok? – Válasszunk témát!
A személyes márka általában valami köré épül. Legtöbbször egy témára, amire fókuszálunk vagy specializálódunk. Ez lehet egyfajta tudás (pl. kontrolling), készség (pl. kiválasztás), küldetéstudat (pl. közösségi képviselet), termék (pl. online szeminárium), életstílus (pl. egészségtudatosság), szakmai terület (pl. vezetőfejlesztés), szolgáltatás (pl. pénzügyi tanácsadás) stb.
Gondolja át, mi lehet az a téma vagy témakör, amiben kiemelkedően jó, ami szenvedéllyel tölti el, és amire mások is igényt tartanak. Nézzen utána, tevékenykednek-e mások is a kiválasztott területen, és ha igen, ők mire specializálódnak, ill. az ön témája miben különbözik az övéktől.
Tegyük fel, alapvetően jól végzi a munkáját és eredményes is benne. Ezzel lehet, hogy nincs egyedül. A cégén belül, nem beszélve a munkaerőpiacról, vannak mások is, akik hasonlóan kiváló szakmai háttérrel és jó eredményekkel rendelkeznek.
Tegyük fel továbbá, hogy ön emellett még abban érzi kiemelkedőnek magát, hogy szívesen szán időt munkatársaira, például a coacholásukra, mentorállásukra, ezért eköré kívánja személyes márkáját felépíteni.
Így elérheti, hogy tanító, támogató, ún. coaching típusú vezetőként gondoljanak önre.
3. Miként különböztetjük meg magunkat másoktól? – Fogalmazzuk meg a fő üzenetünket!
Fogalmazza meg 1-2 mondatban azt az üzenetet, amivel úgy gondolja, kitűnhet az adott területen. Íme egy példa: „Összekapcsolom a marketinget a pszichológiával.
Együtt dolgozom másokkal azon, hogy tisztázzuk, mit szeretnének elérni a jövőben, és e cél eléréséhez megfelelő támogatást nyújtok. Együtt formáljuk, erősítjük személyes márkájukat, amely segít nekik ügyfeleket és befektetőket szerezni.”
Használhat archetípusokat énmárkája kifejezéséhez. Az archetípusok segítenek abban, hogy az üzenetünket olyan formába öntsük, amit könnyen felismernek és megjegyeznek mások. Például, ha ön egy gondoskodó személyiség, aki szívesen segít másokon, fejezze ki bátran, hogy empatikus típus, akinek fontosak az érzelmek.
Énmárkája felépítéséhez figyelmébe ajánlom John Purkins és David Royston-Lee Énmárka c. könyvét, ami a HVG Kiadó gondozásában jelent meg 2015-ben.
4. Hogyan érjük el, hogy mások úgy gondoljanak ránk, ahogyan azt szeretnénk? – Kommunikáljunk a világ felé
Miután helyükre kerültek a személyes márka összetevői, eljött az ideje annak, hogy a világ felé is kommunikáljuk azt.
A mindennapok során számos lehetőségünk adódik arra, hogy emberekkel beszélgessünk (például konferenciákon, tanfolyamokon) és beleszőjük beszélgetéseink mondanivalójába személyes márkánk fő üzenetét.
Ha új emberekkel ismerkedünk meg, az első kérdések között szinte biztosan előkerül, hogy mivel foglalkozunk, hol dolgozunk. Ilyenkor nincsen arra módunk, hogy hosszasan beszéljünk magunkról.
Mindössze néhány percünk van csak arra, hogy jó benyomást keltsünk, és olyan üzenetet adjunk át magunkról, amire mások emlékezni fognak. Ekkor vehetjük hasznát az un. liftbeszédnek, azaz annak a néhány mondatnak, amit előre átgondoltunk.
Fontos, hogy az online világban is legyünk felkészültek. Rendszeresen frissítsük például a Linkedln profilunkat, kezdjünk el blogot írni vagy készítsünk saját weboldalt. A munkáltatók manapság többnyire az interneten keresik a leendő munkaerőket, ezért is fontos, hogy legyen online jelenlétünk.
Kommunikálja a szakértelmét, írjon olyan cikkeket, amelyekkel egyértelművé teszi, hogy mennyire képben van választott területét illetően! Ha pedig álláskeresése aktuálissá válik, ne feledje frissíteni szakmai önéletrajzát!
A személyes márka felépítése nem csak az állásváltoztatás célját szolgálja, hanem egy életre szól, ezért folyamatos fenntartást és átalakítást igényel ahhoz, hogy mindig aktuális legyen.
A személyes márka hozadéka
A személyes márkával azt befolyásolhatja, hogyan gondolkodjanak mások önről. Akkor működik jól, ha a személyes márkája az alábbi benyomásokat kelti másokban:
- Egyediség: újszerű, különleges, másoktól jól megkülönböztethető.
- Magas színvonal: „a legjobb a maga szakterületén”, pl. gyors, magas színvonalú szolgáltatást nyújt, alkalmazza a legújabb technológiákat.
- Hitelesség: azt mondja, amit gondol, és úgy cselekszik, ahogyan mondja.
A személyes márkaépítés „árnyoldalai”
- Időigényes: Időt vehet igénybe, amíg átgondoljuk az alapokat, azaz azt, hogy kik vagyunk és mi köré építjük fel a márkánkat. Nem beszélve a megvalósításról, ami hónapokba, esetleg évekbe telhet.
- Folyamatos gondozást igényel: A legerősebb személyes márkák belülről és mélyről fakadnak. Állandó gondozást igényelnek, mint egy növény, amíg megerősödik. A napfénynek, a víznek a tudatos és kitartó kommunikáció felel meg, amit újra és újra meg kell erősíteni.
- Világos üzenet kell: Magatartásunkkal általában felidézünk valamit másokban, valamit az eszükbe juttatunk. Ennek jól körvonalazhatónak kell lenni, különben nem jegyeznek meg bennünket.
- Következetesség: Az emberek nagyra becsülik a következetességet. Így kiszámítható lesz mások számára, hogy milyen viselkedést várhatnak tőlünk.
- Érzelmi jelleg: Hiába találunk ki valami racionálisan jól hangzó üzenetet, fontos, hogy mi magunk is lelkesedjünk a témánkért, és ezt másokkal is tudassuk. John Medina agykutató szerint az érzelmi üzenet olyan „post-it”, amelyen az áll, hogy „Jegyezd meg!”
Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogyan építsen erős személyes márkát a vállalaton belül.
Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.
Írásaim saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.