Telefon: +36 70 6363 538

Irodai politizálásTanulható-e a vállalati politizálás?

„Nem érdekel a vállalati politizálás…” – hallom időnként vezetőktől. Akár igyekszünk elkerülni, akár ügyesen alkalmazzuk, tény, hogy minden szervezetben jelen van, és általában sikeresebb azok, akik jók benne. Mindannyian ismerünk olyanokat, akik jól pozicionálják magukat a szervezetben, és ezáltal az eredményeik is jobban előtérbe kerülnek. Míg mások, visszahúzódóbbak ebből a szempontból, és kiváló eredményeikkel, véleményükkel kevésbé érvényesülnek. Ha teljesen elutasítjuk az „építő politizálást”, akkor azzal lemondunk az érdekeink érvényesítéséről, és hagyjuk, hogy másoké érvényesüljön.

A vállalati politizálásnak általában van egy negatív felhangja. Ami valószínűleg abból ered, hogy szembeötlőbb a romboló oldala,  amikor a személyes érdekek előtérbe kerülnek mások, vagy a cég kárára. Pedig a vállalati politizálásnak számos pozitív hozadéka is lehet, például erősítheti a munkatársak közötti kapcsolatot, előmozdíthatja a változásokat és eredményesebbé teheti a vállalkozást.

A vállalati politizálás olyan mint az olaj a fogaskerékben. A irodai mindennapok része, a hatalomgyakorlás pontos mutatója.

Vállalati politizáláson (más néven irodai politizálás vagy szervezeti politizálás) olyan viselkedést értünk, amikor a hatalmunkat és szervezeti kapcsolatrendszerünket használjuk annak érdekében, hogy változásokat érjünk el, ami a cég és/vagy számunka előnyökkel jár. Tehetjük ezt egyénként vagy a csapatunk képviseletében.

Miért elkerülhetetlen a vállalati politizálás?

  • Egyeseknek több a hatalmuk, mint másoknak. Függetlenül attól, hogy kinek mi van a névjegykártyájára írva, általában egyértelmű, hogy „ki a főnök”. Például: aki a lényeges információhoz jobban hozzáfér, jó kapcsolatokkal rendelkezik, karizmatikusabb vagy megnyerőbb a személyisége.
  • A döntéshelyzetek ösztönzik a vállalati politizálást, hiszen célok, érdekek ütközhetnek.
  • Sokaknak fontos az előléptetés, ami versenyhelyzetet idézhet elő.
  • Nem utolsó sorban az erőforrásokhoz való hozzájutásnál az érdekek ütközése szintén jó táptalajt jelenthet a vállalati politizálásnak.

Hogyan használja építően a vállalati politizálást?

Először is érdemes elfogadnia azt a tényt, hogy a vállalati politizálás a mindennapok velejárója egy munkahelyen. Miután sikerült megbarátkoznia ezzel a gondolattal, élesítse a megfigyelőképességét, és gyűjtsön olyan információkat, ami alapján újraszervezi a kapcsolatrendszerét.  Először a kulcsfontosságú szereplőket érdemes összegyűjteni, majd ezeket elemezni aszerint, hogy mekkora  a hatalmuk és befolyásuk. Ezt követően értse meg a motivációikat. Végül építsen magának erős személyes márkát a szervezeten belül. Vegyük át részletesebben is a lépéseket!

1.Térképezze fel a kulcsszereplőket!

Sorolja fel, hogy kik a kulcsszereplők a cégénél. Döntse el minden egyes felsorolt személyről vagy csapatról, hogy mennyire fontos a pozíciójuk a szervezetben (mekkora a hatalmuk) és milyen a hatásuk az ön munkájára, projektjére vagy csapatára nézve (azaz milyen a befolyásuk).

Az összes olyan embert vagy csoportot vegye számításba, akikre az ön munkája hatással van, akiknek befolyása vagy hatalma van ön felett, vagy érdekeltek abban, hogy ön sikeresen vagy éppen sikertelenül teljesítsen. Lényeges szereplők lehetnek például a felettese(i), az azonos szervezeti szinten dolgozó munkatársak, csapatának tagjai, de kiterjesztheti a kört az ügyfeleire, sajtó munkatársaira, beszállító partnereire stb.

Itt találja a Kulcsszereplők hatalma és befolyása segédeszközt, aminek a segítségével vizuálisan is áttekinthetővé teheti a szervezeti erőteret.

2.Értse meg a kulcsszereplők szándékait!

Miután átlátta a kulcsszereplők helyzetét a szervezetben betöltött hatalmuk és befolyásuk alapján, gondolja át mi lehet a motivációjuk. Eleinte támaszkodjon a feltételezéseire, ezután pedig járjon nyitott szemmel, gyűjtsön információkat és folyamatosan pontosítsa az ismereteit. Ehhez elengedhetetlen az erős kommunikációs készség, különösen ami a figyelmes hallgatást és jó kérdéstechnikát illeti. Ha szeretné értékelni a kommunikációs készségét, itt talál ehhez egy kommunikáció önértékelő tesztet.

Elképzelhető, hogy egy idő után másképpen látja majd a belső politikai terepet, mint amilyennek az kezdetben tűnt. A leglényegesebb, hogy felmérje, kire számíthat szövetségesként és kivel érdemes óvatosnak lennie. Emlékezzünk a bölcs mondásra: “Barátainkat tartsuk közel, ellenségeinket pedig még közelebb.” Ez alatt azt értjük, hogy tartsuk rajtuk a szemünket, ne tudjanak meglepetéseket okozni nekünk. Ismerjük meg őket, és nagyon alaposan gondoljuk át mikor és mit mondunk nekik.

3.Építsen erős személyes márkát a szervezeten belül!

Gondolja át milyen helyet szeretne kapni mások gondolataiban, hogyan gondoljanak önre, majd építsen fel egy stratégiát arra, milyen módon fogja elérni mindezt.  Márkát nem csak  saját magának, hanem csapatának is építhet, illetve még jobb, ha ezt közösen teszik. Fogalmazza meg a kulcsüzeneteket, majd minden egyes fontos szervezeti szereplő felé tudatosan kommunikálja ezeket. Például: ha a kulcsüzenete az, hogy az ön osztályán dolgoznak a legjobb szakemberek a cégnél, akkor ragadjon meg minden alkalmat, amikor az eredményeikről ill. arról beszélhet, hogy ezt konkrétan mivel érték el. Gondolja át alaposan a beszédmódját, ahogyan sort kerít az információk átadására. Ügyeljen arra, mire helyezi a hangsúlyokat, milyen szóhasználattal nyomatékosít ill. mit kell feltétlenül elkerülnie.

Esetbemutatás

Vezetőfejlesztési tanácsadóként egy multi keresett meg azzal néhány éve, hogy segítsek egy vezetőjüknek (később többeknek) megerősödni a vállalati politizálásban. Ezzel egy új téma került a palettámra, korábban ilyen igény nem merült fel az ügyfeleim részéről. Nekem is alaposan át kellett gondolnom, hogyan nyúljak úgy a témához, hogy a program végére látható eredményeket tudjunk felmutatni. Saját élményre nemigen tudtam támaszkodni, mert ha valami egyáltalán nem érdekelt a szervezeti pályafutásom során, az a vállalati politizálás volt. Mindig a teljesítményben hittem, abban amit leteszek az asztalra. Az ügyfelem is hasonlóan volt ezzel, de a nemzetközi érdeklődés kereszttűzében virágzó projektje miatt egyre nagyobb nyomás nehezedett rá. Támogatókra volt szüksége, az ellenlábasok kezelésére és egyáltalán kiigazodni a hátsó szándékokkal átszőtt multi rendszerben, ami egészen az igazgatótanácsban ülő, távoli nagy emberekig ért.

A szakirodalmi általánosságokon átrágva magam és ügyfelem kiinduló helyzetét feltérképezve, arra jutottam, hogy egy erősebb koncepció kell annál, mint hogy a szervezeti kapcsolatairól beszélgetünk, ill. arról, hogy miként fogja elérni céljait a vállalatnál. Azzal az ötlettel álltam elő, hogy építsünk személyes márkát, tudatos stratégiával, aminek a megvalósítása magával hozza azt is, hogy a vezető megerősödik a vállalati politizálásban. Megerősödött, mi több, kedvet is kapott hozzá. Azóta többször alkalmaztam és finomítottam az első alkalommal kimunkált módszertant, sikerrel. Meggyőződésem, hogy pozitív hozzáállással a vállalati politizálás lehet gyümölcsöző minden érintett számára, és tudatos stratégiával erős személyes márkát lehet építeni, ami a vezetőnek és a cégnek is előnyére válik.

Miért érdemes feltérképezni a kulcsfontosságú embereket cégünknél?

  • Kikérhetjük a véleményüket egy fontos feladat vagy projekt elején, amit ha megteszünk, később nagyobb valószínűséggel támogatnak majd bennünket.
  • Kérhetünk tőlük visszajelzést vagy megismerhetjük az álláspontjukat a munkánkkal, teljesítményünkkel kapcsolatban.
  • Segítségükre lehetünk a tudásunkkal, képességeinek és kapcsolatrendszerünkkel, amiért cserébe máskor mi is számíthatunk rájuk.

Vállalati politizálás dióhéjban

  • Pozitívnak vagy negatívnak gondoljuk, a vállalati politizálással minden szervezetben találkozhatunk. Elgondolkodtató Platón, az ókori görög filozófus mondása, miszerint „azok, akik visszautasítják a politizálást, büntetésül a butábbak kormányzása alá kerülnek.”
  • Meg lehet tanulni bölcsen is politizálni az irodában, azaz az érdekeinket oly módon érvényesíteni, hogy mások indítékait és céljait is figyelembe vesszük. Az is tanulható, hogyan kezeljük és tanítsuk azokat a munkatársainkat, akik ebben még nem jeleskednek.

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogyan használja építően a vállalati politizálást!

 

 

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”