Telefon: +36 70 6363 538

Coaching válsághelyzetbenEzzel az írással elsősorban vezetőknek és HR-szakembereknek szeretnék támpontot adni ahhoz, hogyan tudnak coaching szemléletű vezetői támogatást nyújtani válsághelyzetbe került munkatársaiknak.  Válsághelyzeten olyan, általában érzelmi bevonódással együtt járó döntéshelyzeteket vagy fordulópontokat értek, amelyek elsősorban üzleti, vezetési vagy személyes témák kapcsán alakultak ki, és megoldásuk a szokásos megközelítési módokkal nem vezet sikerre.

Hogyan ismerheti fel azt, hogy valaki válsághelyzetben van?

Nagyon sok érzelmi, pszichikai és szakmai jellegű kifejeződése lehet ennek, többek között például az, hogy az illető ingerlékennyé vagy éppen ellenkezőleg, passzívvá válik, védekező vagy a megszokottól nagyon eltérő magatartást tanúsít, csökken a koncentrációja, gyakran van távol a munkahelyétől, elfelejt fontos információkat vagy találkozókat, csökken a teljesítménye, nem hoz döntéseket vagy túl gyorsan teszi azt.

Hogyan tud támogatást nyújtani válsághelyzetben lévő munkatársának?

1. Segíthet rálátni a valós helyzetre: A válsághelyzetbe került emberek gyakran hajlamosak csak a negatívumokat látni abban, ami velük történt. Úgy gondolják például, hogy „Ez a helyzet egy teljes kudarc”, vagy „Most fognak kirúgni”, vagy „Örökre elvesztettem a hitelem”.

Önmagában megkönnyebbülést hozhat, ha segít munkatársának pontosan megnevezni azt, mi is történt valójában, és őszintén átgondolni, miként vett részt a helyzet kialakulásában (azaz, miről tehet ő, és feltehetően miről nem). Sokat tud tenni továbbá azzal, ha segít más nézőpontokból rálátni a helyzetre. Ez már hozhat új megoldásokat, és nem utolsósorban csökkentheti az érzelmi nyomást.

Amit konkrétan tehet:

  • Megvizsgálják, hogy mindaz, amivel munkatársa hozzájárult a helyzet kialakulásához, mennyire volt összhangban az értékrendjével és céljaival.
  • Az általánosságokban elhangzottakat pontosítják („Mit értesz ezen konkrétan?”).
  • Megpróbálják körüljárni a lehetséges legrosszabb következményt.
  • Átbeszélik, mit történne, ha tényleg bekövetkezne, amitől kollégája fél.
  • Megosztja hasonló helyzetben szerzett saját tapasztalatát.

2. Segíthet megfékezni a válságérzet elmélyülését: A krízis gyakran együtt jár fiziológiai és érzelmi tünetekkel, pl. rossz hangulattal, frusztrációval, melyek meggátolják a helyzet racionális megoldását. Már az a tény, hogy beszélnek arról, hogy ezek a tünetek ebben a krízishelyzetben teljesen normálisak, csökkentheti az érzések elmélyülését.

Amit még tehet:

  • Kérdéseket tesz fel kollégája hangulatára vonatkozóan, ill. figyelmesen meghallgatja.
  • Megosztja munkatársával, amit megfigyelt („Elcsuklott a hangod, amikor azt mondtad, hogy…”; „Mit üzen ez neked?”).
  • Ha a tüneteket súlyosnak véli, szakember bevonását javasolja.
  • Ha gyakorlott például relaxációs, meditációs technika alkalmazásában, azokat is felajánlhatja.

3. Segíthet növelni a helyzet feletti kontrollt: Miután megnevezték és több nézőpontból is megvizsgálták a valós problémát, kezelték a krízishelyzet kísérő tüneteit, ideje elkezdeni visszaszerezni az uralmat a szituáció felett. Azt érdemes átgondolni, hogyan lehet reagálni a történtekre, és mik lehetnek a következő lépések.

Küldje el ezt a cikket olyan munkatársainak, akikről úgy gondolja, hogy segítségére lehet!

Mik jelenthetnek válsághelyzetet?

Üzleti:

  • gazdasági válság
  • üzletre ható piaci változások
  • új versenytárs
  • szervezeti problémák
  • leépítés
  • új stratégia bevezetése
  • hirtelen növekedés
  • új munkakör

Vezetési:

  • új felettes, új elvárások
  • korai előléptetés
  • kudarc új pozícióban
  • rossz hírnév
  • várt előléptetés elmaradása
  • terv kudarcba fulladása
  • értékválság
  • etikai problémák

Személyes:

  • konfliktushelyzetek
  • egészségügyi probléma
  • haláleset
  • munkahely elvesztése
  • családi problémák, válás
  • életút újraértékelése
  • spirituális válság
  • nyugdíjba vonulás

 

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”