Telefon: +36 70 6363 538

Vezetői coaching eredményessége, hatása és megtérülése

Vezetői coachingHogyan tudjuk mérni a vezetői coaching eredményességét? Lesz-e a coachingnak hatása az üzleti eredményekre? Egyáltalán érdemes-e pénzt fordítani rá, megtérül-e a befektetés? Mérhető-e a coaching ROI? A szervezetek számára ezek nyilván kulcskérdések, miután általában sokat invesztálnak az efféle vezetőfejlesztési formába.

Vezetői coaching eredményessége

Ha a vezetői coaching eredményességére vagyunk kíváncsiak, akkor azt vizsgáljuk, hogy a fejlesztés célkitűzéseihez képest mit sikerült elérnünk. Azaz például a vezetőnek milyen mértékben sikerült elsajátítania új készségeket, vagy növelni a munkahelyi teljesítményét. Konkrétan azokra a célkitűzésekre kérdezünk rá, melyeken a coachingfolyamatban a vezető és a coach dolgozott. Ha az volt a cél például, hogy a vezető építsen ki kapcsolatrendszert a szervezeten belül annak érdekében, hogy támogatókat szerezzen és megalapozza jövőbeli befolyását, akkor azt értékeljük, hogy kikkel, milyen jellegű kapcsolatokat sikerült kiépítenie.

Vezetői coaching hatása

Ha azonban a vezetői coaching vállalati eredményekre gyakorolt hatása érdekel bennünket, akkor meg kell vizsgálnunk, hogy a coaching célkitűzései mennyire vannak összhangban a vállalat stratégia célkitűzéseivel. Vegyünk például két vezetőt, akik különböző cégeknél dolgoznak. Fejlesszük mindkettő stratégiai gondolkodásmódját, és tegyük fel, hogy a coaching végére azonos szintet érnek el. Előfordulhat, hogy az egyik vezető teljesítménye rendkívüli módon mutatkozik a vállalati eredményekben, míg a másiké egyáltalán nem. Miért van ez? A vezetői készségek relatív fontossága a vállalati eredmények szempontjából különböző cégeknél más és más. Ahhoz, hogy megértsük, mi a vezetői coaching hatása a vállalati eredményekre nézve, előbb azt kell átgondolnunk, hogy mely vezetői készségek kulcsfontosságúak a vállalati eredmények szempontjából, azaz a vezetőink mely készségeinek a fejlesztésével érhetnénk el a legnagyobb hatást.

Vezetői coaching ROI

Ha a ROI (befektetés–megtérülés) szempontjából vizsgáljuk a vezetői coachingot, akkor számba kell vennünk a rendelkezésünkre álló vezetőikészség-fejlesztő eszközök széles palettáját. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a coaching eredményesebb a tréningnél, a tréning egy könyv elolvasásánál. Persze a vezetői coaching sokkal többe kerülhet, mint a tréning, ami drágább, mint egy szakkönyv. A költségek tekintetében számolnunk kell azzal az idővel is, amit a vezető a coachingban tölt, mivel azt az időt az elsődleges feladataitól veszi el, ezenkívül a HR- és az adminisztrációs személyzet idejével stb. Ha a befektetés–megtérülés modellt szakszerűen szeretnénk alkalmazni, akkor ezeket a költségeket szembe kell állítanunk a coachingprogram hozadékéval, ami megnyilvánulhat például az egyéni teljesítmény növekedésében, az ügyfélmegtartásban, az elégedettségi felmérések eredményeiben. Nagyon sokféle módszer létezik a költség–megtérülés-vizsgálatra, a fő kérdés azonban nem is annyira az, hogy mennyi a coaching befektetés–megtérülési mutatószáma, hanem hogy melyik az a fejlesztőeszköz, amellyel a kitűzött célokat a lehető legköltséghatékonyabban tudjuk elérni. Van, amikor csak egy kisebb mértékű változtatásra van szükség a célok megvalósításához, amit elérhetünk konstruktív visszajelzésekkel, míg máskor érdemes coachingfolyamatot indítani.

Válasszon engem vezetői coachának, és olyan vezetői coachingban lehet része, ami nem csak eredményes, hanem szervezeti hatása is van!

Felhívom a figyelmét, hogy a fenti írás szerzői jogi védelem alatt áll. Terjesztése kizárólag a szerző előzetes hozzájárulásával és csak az eredeti tartalommal lehetséges!

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”