DIÓHÉJBAN: Az új kommunikációs eszközök használata a munkahelyeken nem jelent egyértelmű támogatást a vállalati célok elérésében.
Annak érdekében, hogy a modern kommunikációs eszközök személyes használata a munkahelyek termelékenységéhez is pozitívan járuljon hozzá, a vezetőknek figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy mindezt összehangolják a munkafolyamatokkal, a munkahelyi adottságokkal és a vezetői szemlélettel, miközben a lehetséges negatív hatásokat csökkenteni igyekeznek.
Sokrétű munkahelyi kapcsolódás
A Deloitte által 2018-ban végzett Global Human Capital Trend (Globális Humántőke Trend) kutatás több mint 11 000 cégvezető és HR-szakember megkérdezése, valamint napjaink vezető vállalatainak döntéshozóival készített interjúk alapján dolgozta fel és foglalta össze a jelen munkaerőpiacára jellemző világméretű trendeket.
A cikkben a kutatás 5. trendjét mutatom be.
Növelni kell a hatékonyságot
Az egymás közötti kommunikáció módjainak és lehetőségeinek fejlődése az egyik legkritikusabb pont a globális munkaerőpiacon. Miközben hatalmas potenciált jelent a hatékonyság növelése érdekében, felvetődik az a kérdés is, hogy vajon csak pozitív hatásai vannak-e, és hogy miképpen integrálható minél eredményesebben a vállalati stratégiába.
A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban megkérdezettek 91%-a válaszolt úgy, hogy szervezetük dolgozói a működési területükön kívül töltik idejük nagy részét. További 35% esetében ez rendszeres jellegűnek mondható. Ezt a fajta munkavégzést az új üzenő-, chat- és videokommunikációs eszközök garmadája támogatja.
Azonban a kutatás kitér arra is, hogy vajon ezek az eszközök valóban jó hatással vannak-e a termelékenységre. Miután az elmúlt húsz év adatai alapján jelenleg a legalacsonyabb ez a mutató a globális munkaerőpiacon. A megkérdezettek 47%-a jelezte, hogy ez a kérdés valóban kiemelt figyelmet igényel ebben a témában.
Az adatok azonban azt mutatják, hogy a haladás ebbe az irányba egyértelmű, a vele járó problémák kezelése pedig a vezetők jövőbeni feladata.
Csökken a személyes kommunikáció
A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban megkérdezettek 74%-a használ szöveges üzenetet személyes kommunikációjában. Ahogyan a magánéletben egyre meghatározóbb ez a kapcsolattartási forma, úgy válik egyre fontosabbá a munka területén is.
A megkérdezettek 44%-a úgy látja, hogy a személyes megbeszélések aránya. További 30% szerint pedig a telefonos egyeztetések hányada is csökkenni fog a jövőben a munkahelyükön.
Együttműködési platformok
Helyette nőni fog szerintük az együttműködési platformok (a válaszolók 70%-a szerint), a munkahelyalapú közösségek (67% szerint), valamint az azonnali üzenetváltások aránya (62% szerint).
Ami még várható, hogy nem lesznek sablonos kommunikációs forgatókönyvek. Hanem a munkahely jellege és a munka típusa határozza majd meg, hogy milyen kommunikációs eszközök egyvelege és milyen arányban lesz hatékony a vállalat számára.
A képet tovább árnyalja, hogy egyre több mesterségesintelligencia-alapú eszközt fejlesztenek ki annak érdekében, hogy támogassák a munkahelyi és üzleti kapcsolattartásokat.
Várhatóan egyre több és egyre izgalmasabb megoldások születnek majd ebben a témában. Ami megnöveli a vezetők felelősségét, hogy eldöntsék, mely módszereket alkalmazzák és milyen mértékben a szervezetük esetében. Sőt, az is egyre nagyobb hangsúlyt kap majd, hogy mely eszközöknek a használatát NEM javasolják.
Az új kommunikációs eszközök hozzájárulnak-e az eredményességhez?
Az új kommunikációs eszközöknek és a hozzájuk tartozó programoknak a használata igen figyelemreméltó. A Deloitte Globális Humántőke Trend kutatásban válaszolók 46%-a rendszeresen használ virtuális megbeszéléseket támogató szoftvereket, 30% pedig videokonferenciákat.
Mindez mégsem jelent egyértelmű pozitív hatást a vállalat eredményességének szempontjából. Ugyanis, míg a megkérdezettek 71%-a ítélte rendkívül hasznosnak ezeket az új kommunikációs eszközöket. Csak 47% gondolta úgy, hogy nemcsak a saját, hanem a munkahelyének eredményességéhez is sikerült hozzájárulnia.
Mindezt figyelembe véve, a vállalati kapcsolattartás minél hatékonyabbá tételéhez, a szakemberek javaslata szerint, figyelembe kell venni az adott szervezeti környezetet, technológiát, a munkahely fizikai adottságait. Az új vezetői megközelítéseket, valamint a munkavállalói szokásokat.
Szükséges továbbá a HR-, az IT-szakemberek és az üzleti vezetők összehangolt együttműködése is, hogy egy egységes, a cégre szabott munkakörnyezetet alakítsanak ki a megfelelő kommunikációs eszközök alkalmazásával.
Tudjon meg többet a Deloitte által 2018-ban végzett Global Human Capital Trend (Globális Humántőke Trend) kutatásról.