Telefon: +36 70 6363 538

Az agilis cégek közös jellemzői

Agilis-cégek-2020Az agilis cégek olyanok, mint az élő rendszerek, kiszámíthatatlan, gyorsan változó környezetben is képesek a növekedésre.

Az egyiptomi piramisok még mindig állnak, ami a rendkívüli stabilitásukat bizonyítja. Sikeresen ellenállnak minden olyan pusztító erőnek, amellyel az építésük elején a létrehozóik számolhattak: szélnek, esőnek, de még a múló időnek is. Ám ha egy váratlan bomba darabokra zúzná őket, akkor a szerkezet nem volna képes visszaállítani magát.

Egy korallzátony viszont nem a robusztussága, hanem a rugalmas reagálóképessége miatt éli túl a hurrikánokat. A vihar elpusztítja a korall egy részét, azonban a zátony, ha maradt kellő mennyiségű ép része, akkor képes magát regenerálni. Az organikus rendszerek túléléséhez, mint amilyenek a korallzátonyok is, rugalmas alkalmazkodóképességre is szükségünk van.

A hagyományos üzleti modellek többsége arra lett kialakítva, hogy egy már jól ismert vállalati környezetben stabilan tudjon működni. Ezek a modellek olyan alapelven működtetik a szervezetet, mint egy gépezetet, egymástól jól elválasztott szervezeti egységek, ún. szervezeti silók hierarchikusan felépített, statikus struktúrájában.

Az agilis cégek ezzel szemben olyanok, mint az élő rendszerek, kiszámíthatatlan, gyorsan változó környezetben is képesek a növekedésre.

Az agilis cégek egyszerre stabilak és dinamikusak

A McKinsey szakértői szerint az agilis cégeket egyszerre jellemzi a stabilitás és a dinamizmus. A stabilitást erősíti például, ha a cégnek van jövőképe, amit mindenki magáénak érez, és világos stratégiai iránymutatással rendelkezik.

A dinamizmust pedig az, hogy minden érintett szabadon hozzáfér a számára releváns információkhoz, pl. az ügyfelek igényeiről, a piacról. Tevékenységét pedig ügyfélorientáltan, gyors és hatékony munkaciklusokban végzi.

Miközben az agilitásra törekvő cégek a fókuszt az ügyfeleikre helyezik, könnyen alkalmazkodnak a megváltozott környezeti körülményekhez. Nyitottak és befogadók: egyrészt különböző típusú embereket is befogadnak és tisztességesen, egyenrangúan kezelnek. Másrészt befogadják a bizonytalanság és a többféleképpen értelmezhetőség lehetőségét is.

A szakemberek úgy vélik, hogy ily módon az agilis cégek jobban fel vannak vértezve a jövő kihívásaival szemben, mint más szervezeti formák (pl. hagyományos, bürokratikus, strartup, vagy az ún. tűzoltó típusú szervezetek).

A szervezeti agilitás c. írásomból többet is megtudhat arról, hogy mitől lesz egy szervezet agilis.

Agilis cégek 5 közös jellemvonása

Bár a szervezeti agilitásnak sokfajta formája létezik, néhány közös jellemzőben azért határozottan osztoznak. Ezek a következők:

1. Az agilis cégeknek van jövőképe, amely segíti őket abban, hogy kiknek és milyen módon nyújtanak értéket. Ügyfélcentrikusak és elkötelezettek minden kulcsfontosságú érintett felé, legyen az a saját munkatársuk, befektetőik, üzleti partnereik, vagy az őket körülvevő közösség.

2. Az agilis cégeket többnyire felhatalmazott, kis csapatok hálózata alkotja. A szervezet rendelkezik egy stabil gerincstruktúrával, de a szervezeti silókat rugalmasan alakítható, skálázható csapatokra cserélik fel.

3. Az agilis cégek további ismerve, hogy a munkát a gondolkodás, cselekvés és tanulás gyors ciklusai jellemzik. Lényege, hogy mielőbb elkészüljön a termék vagy szolgáltatás éppen használható változata, amit az ügyfél tesztelése és visszajelzései alapján fejlesztenek tovább.

4. Az agilis cégek középpontjában a rugalmas gondolkodású és motivált ember áll, aki képes gyorsan és hatékonyan értéket teremteni, másokkal együttműködve.

5. Az agilis cégek számos új digitális technológiát, eszközt használnak. Teljesen automatizált, jelen idejű működési folyamatokat alakítanak ki, és innovatív üzleti modelleket alkalmaznak ahhoz, hogy szintet tudjanak lépni a teljes digitalizáció, automatizáció irányába.

Ezekről az agilis jellemzőkről az „Agilis szervezetek öt fő pillére” című cikkben részletesebben írok.

Agilis cégek vezetése

Az agilis cégek egy teljesen új, más szervezetekhez képest gyökeresen eltérő vállalatirányítást igényelnek.

A vezetőknek agilis gondolkodásmódra van szükségük, ki kell bővíteniük, másrészt tovább kell fejleszteniük azokat a vezetői kompetenciáikat, melyekre ez idáig építettek.

A vezetőknek:

1. hajlandóknak kell lenniük arra, hogy a saját gondolkodásukat és viselkedésüket átalakítsák,

2. támogatniuk kell a munkatársaikat, hogy azok képesek legyenek teljesen újfajta módon értéket teremteni,

3. képesnek kell lenniük arra, hogy a teljes szervezetet áttranszformálják, az agilitást beépítsék mind a struktúrába, mind pedig a kultúrába.

Tudjon meg többet a tipikus agilis vezetői szerepekről.

Gondolatébresztő kérdések

  • Mennyire sürgető az ön iparágában, cégénél az agilitás?
  • Hol tart a cége (azon belül a saját egysége) az agilitás útján?
  • Mennyire kész ön (és vezető munkatársai) arra, hogy cégüket agilissá tegyék?
  • Milyen vezető ön? Aki megmondja másoknak, mit tegyenek, a terveket szigorúan betartatja, részletekbe menően ellenőrzi a megvalósítást? Vagy olyan, mint egy kertész, aki megteremti a megfelelő körülményeket a növényei számára, majd nagy odafigyeléssel ápolja azokat?

Milyen területen kell leginkább fejlődnie: 

  • saját gondolkodásmódját, vezetői kompetenciáit kell újrahangolnia;
  • a munkatársait kellene hatékonyan támogatnia az újfajta értékteremtésben; vagy
  • a szervezetét kellene átdizájnolni?

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek olyan vezetői kompetenciákra szert tenni, amellyel magabiztosan állhat az agilis transzformáció élére, bármilyen vezetői szerepkörben is van.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim a saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”