Evan Spiegel, a Snap Inc. vezérigazgatója harmincéves, de már 2015 óta a világ egyik legfiatalabb milliárdos üzletembere. 2011-ben egyetemi társával, Bobby Murphyvel alapította meg a céget, amelyet utána 2017-ben már tőzsdére is vitt.
A Snapchat nevű közösségi média mobilalkalmazást napjainkban mintegy 203 millió ember használja világszerte. Az Egyesült Királyságban a 18–24 éves korosztályban ez a legnépszerűbb közösségi platform 5 millió felhasználóval, megelőzve ezzel a Facebookot is. Az USÁ-ban a Facebookot követően második helyen áll: jóval több tinédzser használja, mint ahányan az ugyancsak népszerű Instagramot.
A legutolsó évek adatai azonban azt mutatják, hogy a Snap növekedése megállt. 2018-ban – egy új és népszerűtlen dizájnnak köszönhetően – 3 hónap alatt az aktív felhasználók majdnem 2%-át elvesztette. A tőzsdén a Snap-részvények ára harmadára esett, a befektetők csalódtak. A vállalati kultúra pedig a cég dolgozói szerint finoman szólva is hagy némi kívánnivalót maga után.
A munkavállalók panaszkodtak Spiegel diktatórikus és egyeduralmi stílusára. Egyesek szerint a Snapnél mérgező és fenyegető a munkahelyi légkör. „Olyan itt dolgozni, mintha egy cápákkal teli akváriumban úszna az ember” – nyilatkozta az egyik beosztott. Az emberek rengeteget túlóráznak. Olyan feladatokat kell végezniük, amelyekhez nem képzettek, aztán kirúgják őket azzal az indokkal, hogy nem kompetensek. Nincsenek képzések, és mindenki állandó stresszben él, hogy talán épp aznap megy be utoljára dolgozni. Ezenkívül sokan önként hagyják ott a céget. 2018-ban például jó néhány felső vezető adta be felmondását – többek között a pénzügyi igazgató és a stratégiai igazgató is.
Miben gyökereztek a problémák, és milyen CEO áll ezek mögött? Honnan indult Spiegel, és hol tart ma?
Egy személyként irányított
Spiegel a saját kezében akarta tartani a dolgokat, nem vont be másokat, nem kért segítséget. Eric Van Steenburg, a Montanai Egyetem marketingprofesszora szerint Snap úgynevezett „alapítószindrómá”-ban szenvedett. Ez a probléma akkor alakul ki, amikor a vállalat egyszerűen túlnő az alapító képességein, aki viszont továbbra is ragaszkodik hatalmához, és nem vesz igénybe az üzlet működtetéséhez külső segítséget. Más szóval, a céget a helyes és hatékony vezetői gyakorlatok helyett a CEO egy személyben irányítja.
Nem bízott másokban
Az új dizájn bukását követően többször előfordult, hogy Spiegel megérzése helyes volt, és amiről sokan azt feltételezték, hogy nem fog beválni, az sikeres lett. Bizonyára emiatt lett bizalmatlan és szkeptikus mások tanácsait illetően. Az új dizájn esetében azonban azoknak lett igaza, akik figyelmeztették Spiegelt, hogy nem kéne meglépni a változtatást. A fiatal CEO ekkor sem hallgatott a negatív jóslatokra, bevezette az újítást, ami a Snapchat népszerűségének zuhanásához és sok millió felhasználó elvesztéséhez vezetett.
Hiányzott a hosszú távú gondolkodás
Spiegel nagy tisztelője és csodálója az Amazonnak és az Apple-nek. A Snap javadalmazási rendszerét is az Amazontól vette át. A jól működő és rendkívül sikeres cégektől a legjobb, a sikerhez vezető legfontosabb „trükköket”, mint például azt, hogy hosszú távon gondolkozzon, azonban nem vette át.
Titkolózó volt, nem kommunikált nyíltan
Sokan kritizálták Spiegelt titkolózó természete és kommunikációs stílusa miatt. Az utóbbi időben azonban jelentős fejlődést ért el ezen a téren. A Business Insidernek így nyilatkozott: „Emlékszem, amikor azon gondolkoztam, »miért is kellene nekem körbejárni a céget, és dumálnom az emberekkel?«, milyen furcsa volt ez. Most rendszeresen bejárom az irodákat, jövök-megyek az alkalmazottak között, és tonnaszámra kapom tőlük a hálás e-maileket, amelyekben azt írják: „Istenem, olyan jó volt, hogy bejöttél hozzánk!”
Vállalta a felelősséget
Nyilvánosan is belátta, hol, miben hibázott. Spiegel kilépett a nyilvánosság elé, és bátran beszélt a kudarcokról, nehézségekről, belátva tévedéseit és hibáit. Elismerte gyenge pontjait, többek között a kommunikációs és vezetői készségeinek hiányosságait, és kifejezte szándékát arra vonatkozóan, hogy fejlessze ezeket.
Az önreflexió & önismeret mezejére lépett – képes és akar tanulni, fejlődni
A 2018-as veszteségek és nehézségek arra késztették Spiegelt, hogy vezetőként az önfejlesztés és tanulás mezejére lépjen. Felkeresett egy felső vezetési tanácsadót, hogy tanácsot kérjen arra vonatkozóan, milyen módon javíthatná vezetői kompetenciáit és teljesítményét.
Ezenfelül egy anonim felmérés keretein belül felmérte, milyennek látják őt az alkalmazottai, és mit gondolnak, hogyan válhatna jobb vezetőjükké. Spiegel ugyanis maradéktalanul hisz abban, hogy ha fejleszti vezetői kompetenciáit, javulni fog a teljesítménye és növelni fogja a produktivitását.
Változtatni akar a világon
Spiegel egy 2018-as interjúban így fogalmazott: „Egyértelmű, hogy az élet nem a pénzkeresésről szól. Nem arról, hogy díjakat nyerjünk, hogy versenyezzünk, vagy bármi hasonló. Az élet valójában arról szól, hogy hatással legyünk a világra, hogy változást hozzunk mások életébe. Hogy megváltoztassuk azt, ahogyan az emberek a világot megtapasztalják.”
Források:
https://kwhs.wharton.upenn.edu/2018/06/what-it-takes-to-become-a-ceo/
https://www.managers.org.uk/insights/news/2018/september/the-ceo-of-snapchat-has-been-coached-to-make-these-changes-to-his-management-style
https://www.wired.co.uk/article/problems-snap-founder-syndrome
https://www.forbes.com/profile/evan-spiegel/#9e7f2c4529cc
https://www.forbes.com/profile/evan-spiegel/#6b66b8af529c
Cikkeimet vezetők számára készítem abból a célból, hogy tudatosabb vezetővé váljanak és segíteni tudják a munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban.
Amennyiben ön az oldalamról gyűjt anyagot a saját cikkéhez, szeretném felhívni a figyelmét a szellemi tulajdon tiszteletben tartására. Kérem, amennyiben a cikkeimből írja a sajátját, úgy a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye, és tüntesse fel a forrást: vezetofejlesztes.hu