Telefon: +36 70 6363 538

Karrier coaching

Karrier coachingKarrier coaching vezetőknek

Egyéni karrierterv elkészítésére általában az éves teljesítményértékeléskor kerül sor. A munkaköri áthelyezések és leépítések azonban több esetben is lehetőséget nyitnak karrier coachingra. Az alábbiakban vezetőknek és HR-szakembereknek szeretnék segíteni abban, hogyan támogathatják a nehéz helyzetbe került kollégáikat karrierjük további útján.

A helyzet reális és több nézőpontból történő megítélése

A munkaköri áthelyezés vagy a munkahely elvesztése a legtöbb emberben negatív érzelmi reakciókat vált ki, és gyakran az önbecsülés csökkenéséhez vezet. Sokat segíthet a történtek feldolgozásában, ha megosztja kollégájával, hogy miért pont neki ajánlottak fel más munkakört. Vagy, miért pont rá esett a választás a leépítés során. Amennyiben az elbocsátásra nem az egyéni teljesítmény miatt került sor, úgy nagyon fontos ezt hangsúlyozni, hogy a kolléga ne magát okolja a történtekért. Világítson rá arra, hogy a kialakult nehéz helyzetnek mik a jó oldalai. Például az új munkakörben új ismereteket és készségeket sajátíthat el. A felmondást követően kicsit megpihenhet, és átgondolhatja, vajon egy más életút, karrier nem volna-e megfelelőbb a számára.

Érzelmek kezelése

A válsághelyzetet kísérő negatív érzelmi reakciók, mint például a düh, szorongás, bánat, nagyon emberi viselkedésformák. Sajnos azonban megakadályozzák az érdemi továbblépést, illetve a helyzettől való elszakadást. Érdeklődjön kollégája érzelmei és hangulata felől, vagy adjon neki visszajelzést arról, hogy ön mit figyelt meg a beszélgetésük során. Hallgassa figyelmesen, amit a kollégája megoszt önnel.  Amennyiben önnek is volt a múltban hasonló élménye, mondja el. Ha ismer relaxációs vagy bármilyen, az érzelmek feloldását segítő technikákat, ajánlja fel, és amennyiben a kolléga elfogadja, alkalmazza ezeket. Beszéljen a kialakult helyzetről úgy, mint fejlődési lehetőségek forrásáról.

Tudás, készségek és tapasztalatok újrarendezése

Amennyiben önnek vagy a szervezetnek van arra kapacitása, illetve lehetősége, hogy további támogatást is nyújtson, úgy érdemes átgondolni az eddigi karrierállomásokat, felfedezni az ismétlődő mintázatokat (ha vannak). Azt, hogy milyen tudásra, készségekre és szakmai tapasztalatokra sikerült szert tenni. Hasznos továbbá áttekinteni, mit értékel a munkatársa, azaz mi fontos a számára az életben és a munkában. Mi érdekli valójában, és nem utolsósorban mik az álmai és vágyai. Ezeknek a kérdéseknek a mélyrehatóbb megbeszélése túlmutathat a szervezeti lehetőségeken, ilyenkor érdemes külső szakembert bevonni, aki a nehéz helyzetben lévő személyt a reális önértékelésen át elvezeti az új célok kitűzéséig.

Fontos szerepet játszik tehát az önismeret, mások visszajelzése, értékek, erősségek, érdeklődés, illetve a vágyak és a lehetőségek számbavétele.

További erőforrások biztosítása

Azok számára, akiknek a válság miatt kell távozniuk, további támogatást nyújthat a szervezet. Például információkat adhat arról, hogyan készítsenek professzionális szakmai önéletrajzot, hogyan legyenek sikeresek állásinterjún. Hogyan fejleszthetik a készségeiket (például befolyásolhatnak másokat), hogyan alapíthatnak saját vállalkozást, hogyan kérjenek támogatást ismerőseiktől álláskereséshez, vagy hogyan fejleszthetik érzelmi intelligenciájukat.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”