Telefon: +36 70 6363 538

Hogyan építsünk agilis csapatot?

Agilis-csapatAz agilis csapat a modern szervezet lelke. Olyan, mint egy gondosan művelt kert: a virágzás csak akkor következik be, ha a környezet minden eleme támogatja a növekedést.

Ahhoz, hogy agilis csapatot építsünk, gondoskodnunk kell a megfelelő talajról – azaz a megfelelő struktúráról és kultúráról –, és folyamatosan figyelni kell az új hajtásokra, azaz a csapattagok fejlődésére.

Nem elegendő csupán a külső modellek másolása. A csapattagok egyediségére és erősségeire építve kell alakítanunk a csapat működését.

Az alábbiakban néhány olyan alapelvet ismertetek, amelyek segítenek elindítani ezt az izgalmas folyamatot.

Agilis csapat építését érdemes csapatkompetencia-méréssel kezdeni!

Az agilis csapatépítés első lépése a legújabb kutatásokra alapozott csapatkompetencia-mérés, amely az agilis működés szilárd alapköve lehet. Ez a mérés nem csupán egy kiindulási pont, hanem egy iránytű is, amely segít feltérképezni a csapat erősségeit és azonosítani a fejlesztendő területeket.

A csapatkompetencia-mérés révén olyan átfogó képet kapunk csapatunk jelenlegi működéséről, amely alapján célzottan alakíthatók ki a növekedést támogató fejlesztési programok. Ez a folyamat biztosítja, hogy a csapat nemcsak technológiai értelemben, hanem a belső agilitás, az önmenedzsment, a szociális készségek és az érzelmi intelligencia szempontjából is teljes mértékben felkészült legyen az agilis kihívásokra.

A csapatkompetencia-mérésből nyert adatok és felismerések segítségével csapata nemcsak hogy képes lesz jobban kihasználni a közös munka lehetőségeit, hanem hatékonyabban tud alkalmazkodni a gyorsan változó környezethez, így biztosítva az agilitás valódi megvalósítását.

Gondolkodjunk változatos összetételű csapatban

Ha most kezd az agilis csapatépítésbe, a nulláról indulva, az egyik legfontosabb lépés a változatos összetételű csapat kialakítása. A sokszínűség előnyei már az induláskor érezhetők: az eltérő szakmai hátterek, generációk, munkastílusok és személyiségjegyek kombinációja gazdagítja a csapat innovációs képességét.

Az ilyen csapatok gyorsabban és rugalmasabban reagálnak a kihívásokra, sokkal jobban képesek adaptálódni a változó környezethez. A különböző nézőpontok integrálása lehetővé teszi a komplex problémák hatékonyabb megoldását és a legjobb ötletek felszínre hozatalát.

A változatos összetételű csapatok lehetővé teszik, hogy a tagok más-más oldalukat mutassák meg a kapcsolódások révén. Minden kapcsolatban valamilyen módon különböző, új oldalukat mutathatják meg, ami új információkat visz a csapat rendszerébe. Potenciálisan sok új információforrás alakulhat ki, az új dolgokról pedig tudjuk, hogy növekedést eredményeznek.

Ajánlom önnek Margaret J. Wheatley szervezetfejlesztési szakember írásait

A változatos csapatösszetétel fontosságáról először Margaret J. Wheatley szervezetfejlesztési szakember írásai révén szereztem mélyebb ismereteket. Wheatley, aki behatóan tanulmányozta az élő organizmusok működését, rámutatott arra, hogy a szervezetek fejlődéséhez és növekedéséhez több szempontból is nyitottá kell válniuk.

Ahogy a természeti rendszerekben is megfigyelhető, a sokféleség és a különböző elemek kölcsönhatása elősegíti a dinamizmust és az adaptív képességeket. Az ő gondolatai szerint a különböző nézőpontok és hátterek integrálása nem csupán a szervezeti kultúrát gazdagítja, hanem kulcsfontosságú a fenntartható növekedés és innováció szempontjából is.

Ajánlom önnek Margaret J. Wheatley Vezetés és a modern természettudomány című könyvét, amelyből sok olyat tanulhat az élő szervezetek működéséről, amelyet a szervezeti életben is kamatoztatni tud.

Az agilis csapat ügyfélközpontú

Építsünk ügyfélközpontú csapatot

Ha szeretne olyan csapatot kialakítani, amely az ügyfeleik igényeit helyezi a középpontba, összegyűjtöttem a legfontosabb tudnivalókat:

Ügyfélkapcsolatok erősítése: Alakítson ki rendszeres és közvetlen kapcsolatot az ügyfelekkel. Használjon fel visszajelzéseket, interjúkat és felméréseket, hogy pontosan megértse az ügyfelek igényeit és elvárásait.

Rugalmas válaszadási képesség: Alakítson ki olyan rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a csapata gyorsan reagálhasson a visszajelzésekre és változó igényekre. Az iteratív munkaciklusok, amelyekről a következő bekezdésben írok lehetőséget adnak a folyamatos finomhangolásra.

Szerepkörök és felelősségek tisztázása: Határozza meg világosan a csapaton belüli szerepköröket, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogyan járulhat hozzá az ügyfélképesség fejlesztéséhez.

Eredmények folyamatos értékelése: Rendszeresen ellenőrizze a csapat által elért eredményeket az ügyféligények tükrében. Tűzzön ki mérhető célokat, és értékelje, hogyan sikerült elérni őket az ügyfél elégedettség növelése érdekében.

Folyamatos tanulás és alkalmazkodás: Bátorítsa a csapattagokat, hogy tanuljanak az ügyfél visszajelzéseiből, és építsenek be új ötleteket a munkafolyamatba. A prototípusok bevezetése és tesztelése segíthet az ügyféligények gyorsabb kielégítésében.

Ha ezeket a lépéseket követi, csapata képes lesz olyan megoldásokat fejleszteni, amelyek valóban az ügyfelek igényeire reagálnak, ezáltal növelve a csapat és a szervezet versenyképességét.

Szervezzük munkaciklusokba a tevékenységeket

Az agilis munkavégzés egyik alapvető eleme a tevékenységek hatékony szervezése és strukturálása rövid, átlátható munkaciklusokba. Ezek a ciklusok, más néven iterációk, biztosítják, hogy a csapat folyamatosan tudjon alkalmazkodni a változó igényekhez és ügyfélvisszajelzésekhez.

Minden ciklus végén értékelje a csapat a megvalósított eredményeket, és tervezzen újra a következő időszakra, figyelembe véve az előző ciklus tanulságait. Ez a megközelítés elősegíti a gyors döntéshozatalt, a rugalmasságot és a folyamatos fejlődést, miközben biztosítja, hogy minden lépés hozzájáruljon az ügyfélközpontú célok eléréséhez.

A munkaciklusok strukturált alkalmazása lehetőséget ad a csapatnak, hogy rendszeresen felülvizsgálja és finomítsa folyamatait, optimalizálva a teljesítményt és az együttműködést.

Ajánlom, hogy ismerkedjen meg az agilis módszertannal, és alkalmazza bátran az új módszereket. Ajánlom önnek az agilis módszertan infografikát, segítségével áttekintheti a lényeget.

Az agilis csapat önmenedzselő

Hatalmazzuk fel a csapatot az önálló munkavégzésre

A jól működő agilis csapatokban a csapattagok proaktívan irányítják saját munkafolyamataikat és döntéshozatalukat. Minden tag tisztában van a saját felelősségi körével és autonóm módon képes elvégezni a feladatait, miközben folyamatosan kommunikál és együttműködik a többiekkel.

Ez a struktúra lehetővé teszi, hogy a csapat gyorsan és rugalmasan reagáljon a változásokra, és hatékonyan oldja meg a felmerülő problémákat anélkül, hogy külső irányításra lenne szükség.

Az önmenedzselés elérése érdekében a csapatoknak meg kell tanulniuk a feladatok felvállalását, az egyéni és csoportos felelősségvállalást, valamint a folyamatos visszajelzés és tanulás kultúráját.

Az autonómia fejlesztése nem csak a csapat hatékonyságát növeli, hanem erősíti az elkötelezettséget és a kreativitást is, ezáltal hosszú távon hozzájárul a szervezeti sikerhez.

Az agilis csapat önfejlesztő

Ösztönözzük a folyamatos tanulást!

El kell érnünk, hogy az agilis csapat folyamatosan fejlessze magát. Ennek sokféle módja lehet. Az egyik legkézenfekvőbb, ha időről időre arra ösztönözzük a csapatot, hogy felülvizsgálják a saját működésüket, és kutassák az együttműködés és hatékonyságjavítás új lehetőségeit. Az agilis menedzsmentben ezt visszatekintésnek vagy önreflexiónak nevezik.

Visszatekintésre minden ciklus végén érdemes sort keríteni. A csapat feladata, hogy azonosítsa a saját működésükben rejlő fejlődési lehetőségeket, amelyek segítségével még jobb csapattá válhatnak. Szakemberek szerint ez tesz különbséget a középszerű és a kiemelkedő csapatok között.

Margaret J. Wheatley szerint az önreflexió rendkívül fontos a szervezeteknél, mert nagyobb fokú önállósághoz és stabilitáshoz vezet. Az önszerveződő rendszerek egyik alapvető jellemzője a folyamatos önreflexió. Ha egy szervezet ismeri önmagát (tudja, mik az erősségei, mit szeretne elérni), jobban tud reagálni a környezet változásaira.

Néhány jó tanács: mindig rögzítsük előre, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a visszatekintésre, és beszéljük meg, mi az aktuális cél, pl. hatékonyságnövelés, csapathangulat-javítás. Legyen menetrend, és kalkuláljuk be, hogy minden csapattagnak legyen ideje megszólalni. Válasszunk moderátort, aki levezeti a beszélgetést.

Egy érdekes kutatás eredménye: Serkentsük a gondolatáramlást!

Sandy Pentland, az MIT professzorának kutatási eredményei szerint a csapatok kollektív intelligenciáját nem annyira az egyes tagok intelligenciája, sokkal inkább a közöttük lévő kapcsolatok határozzák meg. A legjobb ötletek a közösségi gondolatáramlásnak köszönhetők.

2008-ban Pentland a Bank of America call centerét tanulmányozta. A szolgáltató központokról tudni lehet, hogy meglehetősen szabványosítottan működnek, redukcionista elvek alapján.

Igazán jó teljesítményt az jelent ezeknél a cégeknél, ha alacsony az átlagos híváskezelési idő. Hat héten át szociometriai mérőeszközökkel látta el a dolgozókat, hogy megértse az interakcióik és az elkötelezettség kapcsolatát.

Amikor az egyéni kávészünetek helyett csoportos szüneteket vezetett be, megnőtt az interakciók száma, és csökkent az átlagos híváskezelési idő. Ez azt bizonyította, hogy a személyközi kapcsolatok és a termelékenység között szoros összefüggés van.

A kutatást követően a call center átalakította a szünetek rendszerét, ami 15 millió dollárral növelte meg a termelékenységüket.

Ha szeretné a csapatát agilisabbá szervezni, és szüksége van külső inspirációra, keressen bátran, és megbeszéljük, együtt miként tudnánk a legtöbbet kihozni a helyzetből. Írjon a kranitz.eva@vezetofejlesztes.hu-ra, vagy hívjon a 70 6363 538-as telefonszámon.

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek olyan vezetői kompetenciákra szert tenni, amellyel magabiztosan állhat az agilis transzformáció élére, bármilyen vezetői szerepkörben is van.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim a saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”