Telefon: +36 70 6363 538

Jeff BezosKitartóan törtető, kemény és kíméletlen

Az Amazon alapítója és CEO-ja. Az Amazon napjaink legértékesebb vállalata, amely egyben a világ legügyfélközpontúbbnak tartott online kereskedése. Jeff Bezos értékteremtés és profitabilitás szempontjából kiemelkedő vezető.

Milyen vezetői tulajdonságokkal rendelkezik, hogy képes volt a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb cégét létrehozni és működtetni?

Mielőtt rátérnék arra, hogy vezetőként milyen Jeff Bezos, megosztok önnel néhány információt a fiatalkorából, ami szerintem nagyban segít megérteni az ő karakterének nemcsak a pozitív, de nem kevés negatív tulajdonságát is.

16 éves koráig minden nyarat a nagyszüleinél töltött, akiknek marhafarmjuk volt (nagyapja rakétakutató mérnökként ment nyugdíjba, és váltott marhatenyésztésre). Jeff Bezos gyakorlatiassága már korán megmutatkozott, megtanult a farmon mindent, a marhák kiherélésétől kezdve a vízvezeték-szerelésen keresztül a traktorjavításig.

Mindemellett egy könyvmoly volt, és rendkívül ambiciózus. Sugárzó önbizalma volt már az iskolás évei alatt is. Amikor elhatározta, hogy évfolyamelső lesz, akkor az is lett. A Princetonon tanult, ahol villamosmérnöki, üzletvezetési és számítástechnikai dimplomát szerzett. Fekete öves programozóként tartották számon, de szinte mindenben évfolyamelső volt.

Az üzleti élet híres nagyágyúinak többsége azért alapított céget, mert szenvedélyesen szerette azt a területet, amelyre belépni készült. Bill Gates azért készített számítógépet, hogy mindenkinek az asztalán legyen. Steve Jobs azért, hogy egy új szabványt hozzon létre. Larry Page és Szergej Brin azért alkották meg a keresőmotorjukat, hogy mindenkihez eljusson az információ a világban. Ezek az emberek vízióikat követték.

Bezost az érdekelte, hogy mennyit fog keresni az internet növekedését kihasználva. Noha szerette a könyveket, nem azért állt neki a világ legnagyobb könyvesboltjának a felépítéséhez. Kiemelkedően sikeres céget akart. Nem számított, milyen vállalatot, csak az, hogy hatalmas potenciál legyen benne. Módszeresen kereste, hogy miben van potenciál. Amúgy listákat készítő csodabogár volt, újra és újra átgondolt mindent. És volt türelme, képes volt kivárni, amíg meglelte a nagy lehetőséget.

Hosszú távon gondolkodó

Bezos kitartó, kemény munkával létrehozta a világ legügyfélközpontúbb vállalkozását, ahol a vásárlók ma már bármilyen terméket megtalálnak, ami online árulható. Már az első levelében, amelyet a cég részvényeseinek írt, kijelentette, hogy hosszú távon gondolkodik. Nem fog a rövid távú (negyedéves) eredmények optimalizálására fókuszálni, ha hosszú távon ez hátrányokkal járna.

„Köteleződj el a hosszú távú gondolkodás mellett, és az ügyfelek meg a részvényesek érdekei majd ehhez igazodnak” – nyilatkozta egyszer.

Természetesen, ha már a csúcson van egy vállalat, megengedheti magának, hogy hű maradjon az elveihez és ignorálja a kritikákat. Amíg viszont kicsi, ezt egyáltalán nem könnyű megvalósítani. Az Amazonnak is sok nehézséggel kellett szembenéznie e téren. Ahhoz, hogy a cég folyamatosan ragaszkodni tudjon kinyilvánított céljához, és az elveinek megfelelően működjön, célra, meggyőződésre, egy szilárd stratégiára és kitartásra volt szükség.

Az egyik legfontosabb dolog, amit Bezostól e téren tanulhatunk, hogy legyen hosszú távú célunk, küzdjünk az elérhetőségéért keményen. Ne adjuk fel az első problémák vagy kudarcok felbukkanásakor, és legyen kellően „vastag bőr a képünkön” ahhoz, hogy leperegjen rólunk minden kritika.

Maximálisan ügyfélcentrikus

Bezos számára az ügyfél érdeke mindenek felett áll. Az Amazonnál minden a vásárlók igényei körül forog.

„Folyamatosan emlékeztetem az alkalmazottainkat, hogy minden reggel úgy ébredjenek fel, hogy féljenek, rettegjenek a vevőinktől. A vásárlóinknak köszönhetjük cégünk fejlődését, velük állunk kapcsolatban, és ők azok, akik felé kötelezettségeink vannak. És feltételezzük, hogy hűségesek maradnak hozzánk – egészen addig a pillanatig, amíg valaki más fel nem ajánl nekik egy jobb szolgáltatást.”

Bezos annyira elkötelezett az ügyfelei irányába, hogy rövid távon még anyagi veszteséget, profitcsökkenést is bevállal annak érdekében, hogy hosszú távon megtartsa a vásárlókat.

Természetesen elvileg minden vállalat törődik az ügyfelekkel – legalábbis ezt mondja magáról. Bezosnál azonban ez nemcsak egy jól hangzó elmélet, vagy marketingszlogen, hanem konkrét, fizikai valóság, ő valóban éli, és a gyakorlatban is megvalósítja.

A mániás törődést az ügyfelekkel magam is meg tudom erősíteni. Hosszú évek óta vásárolok tőlük könyveket, és nagyon szeretek az ügyfelük lenni. Ha valami nem stimmelt a rendeléssel, szállítással (ami azért ma már elég ritka), a velük való ügyintézés egy élmény: gyors, és mindig lehet számítani kompenzációra, aminek a mibenlétét mi sajnos nem is ismerjük.

Egyszerű, de velős üzeneteket kommunikál

Bezos egyszerű üzenetekkel kommunikálja a vásárlói felé a szolgáltatásait. Ehhez egyrészt arra van szükség, hogy ismerje a célcsoportot, másrészt arra, hogy alaposan, részleteiben jól átgondolt terveket készítsen a kommunikációra vonatkozóan.

A komplex gondolatokat, elképzeléseket egyszerű, közérthető, emészthető üzenetté teszi, és tudja, hogyan pozicionálja a márkáját. Jó példa erre az, ahogyan az Audible nevű hangoskönyvet hirdette, amelyet az Amazon 2008-ban megvásárolt: „Az Audible lehetővé teszi, hogy könyvet olvasson, amikor a keze foglalt.”

Ismeri a piacot

Bezos kezdetektől fogva mindig tökéletesen képben volt:

  • jól ismerte és értette a piacot, a trendeket
  • tisztán látta a piac jövőjét, hogy milyen változások fognak lezajlani (pl. technológiai változások: mobil eszközök, gyorsabb internet) és
  • azt is helyesen megjósolta, hogy ezek a változások miként fogják alakítani a vásárlók viselkedését (többen fognak online vásárolni).

Ahhoz, hogy valaki sikeres vezető legyen, ezek kulcsfontosságú tényezők. Bezosnak előnyére vált, hogy az Amazon előtt a Wall Street számos pénzügyi cégének dolgozott, és részben a piacok megismerése volt a feladatköre. Akkor ugrott fejest a vállalkozói létformába, amikor 1994-ben megtudta, hogy évente 2300%-kal nő az internet.

Hidegvérű, érzéketlen

Bezost nagyon sok kritika érte már amiatt, hogy a dolgozók felé merev, és extrém elvárásokat támaszt. Például rengeteget kell túlórázniuk, beleértve a hétvégéket, éjszakákat és ünnepnapokat is.

Bezos annyira az ügyfelekre fókuszál, hogy egyáltalán nem képes elfogadni a munkavállalóknál az emberi teljesítőképesség korlátait. Valójában nem is érdekli a dolgozók jólléte, szinte robotként dolgoztatja őket. Sok neheztelést szülnek az egészségtelen és teljesen puritán munkakörülmények –összetákolt bútorok, igénytelen, lepusztult irodák. Ám Bezos magától értetődően elvárja, hogy a dolgozók alkalmazkodjanak ehhez. Neki ugyanis nincs szüksége luxusra ahhoz, hogy dolgozni tudjon, márpedig akkor – úgy véli – ez a beosztottjainak is felesleges.

Egy korábbi alkalmazottja, Steve Barker azt is nyilatkozta, hogy az Amazonnál a dolgozók nincsenek biztonságban. Senkinek sem biztos az állása. Emellett kritizálta Bezost, amiért erős kontroll alatt tartja az alkalmazottakat és szorosan monitorozza a munkavégzésüket. Mindezek mellett még a fizetések terén is fukar. Spórol, és megszorításokat alkalmaz, ami a munkakörülményekben és a juttatásokban is megmutatkozik.

A programozók kiemelkedő teljesítményét a Nike „Just do it” szlogenjéről elnevezett díjjal jutalmazta. És mi volt a díj? Egy régi, használt Nike cipő.

Optimista és inspiráló

Jeff Bezos karaktere érdekesen összetett. A céltudatosan és keményen törtető, fukar énrész mellett van egy végtelenül optimista és időnként inspiráló aspektusa is a személyiségének, amivel képes meglepni másokat. Erre jó példa, amikor az első alkalmazott, Shel Kaphan (és párja) részére egy nagy ünnepséget rendezett. Repülőgépet bérelt, és négynapos meglepetésvakációra utaztatta. Ezzel párhuzamosan egy másik bérelt géppel a teljes baráti körét is odautaztatta, akik ünnepelve várták.

Akik valaha együtt dolgoztak Bezosszal, nagyon különböző nézeteket vallanak a vezetői erősségeiről és gyenge pontjairól: „Tud inspirálni, de lehordani is (mások előtt).” „Átlátja az egészet, de hajlamos a kézi vezérlésre is.”

Az empátia távolt áll tőle, roppant nehéz vele együtt dolgozni, ez az oka annak, hogy csak kevesen vannak már a cégnél az Amazon korai időszakából.

Források:
http://www.centerforworklife.com/perfect-leadership-defined/
https://pagely.com/blog/5-lessons-from-jeff-bezos-leadership-style/
Richard Brandt: Egyetlen kattintás c. könyv

Cikkeimet vezetők számára készítem abból a célból, hogy tudatosabb vezetővé váljanak és segíteni tudják a munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban.

Amennyiben ön az oldalamról gyűjt anyagot a saját cikkéhez, szeretném felhívni a figyelmét a szellemi tulajdon tiszteletben tartására. Kérem, amennyiben a cikkeimből írja a sajátját, úgy a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye, és tüntesse fel a forrást: vezetofejlesztes.hu

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”