Telefon: +36 70 6363 538

Nemet-mondaniNemet mondani? Köszönöm, inkább nem…

Ön is így gondolja? És az megfordult-e már a fejében, hogy a kiégéshez vezető legrövidebb út, ha mindenre IGEN-t mondunk? Van azonban egy egyszerű és nagyon hatékony megoldása ennek a helyzetnek. Mondjunk NEM-et. Minden alkalommal, amikor ezt érzi helyesnek, vagy már sok lenne bevállalni, amire megkérik. Ha ilyen egyszerű, mégis miért olyan nehéz kivitelezni? Hogyan tegye ezt meg a lehető legkevésbé „fájdalmasan”? Erről kap egy átfogó képet ebben az írásban.

A legfőbb kihívás a nemet mondásban az, hogyan tegye ezt meg úgy, hogy ne érezze magát rosszul utána. Hogy ne legyen bűntudata azért, mert esetleg fájdalmat okozott vagy megsértette, megbántotta egy munkatársát, egy üzleti partnerét.

Bár különbség van aközött, hogyan kommunikál a magánéletben és hogyan az üzleti életben, a nemet mondás pszichológiája mindkét esetben ugyanaz. A motivációban, a megfogalmazásban és a kivitelezésben viszont már jelentős eltérések lehetnek. Ahhoz, hogy megtalálja az önnél leginkább működő technikát, először meg kell értenie azt, hogy miért okozhat nehézséget a „nem” felvállalása.

Miért nehéz nemet mondani?

Tanácsadói munkám során nagyon sokféle mindennapi, munkahelyi helyzetet gyűjtöttem vezetőktől, amikor nehéznek találják nemet mondani.

Az egyik tipikus eset, amikor segítségért fordulnak hozzájuk, és ők szívesen segítenek. Kezdő mérnök vezetőknél figyeltem meg leggyakrabban. Jó érzéssel tölti el őket, hogy bevethetik a szaktudásukat, és tehetnek másokért. Ezzel természetesen nincs is baj, egészen odáig, amíg a fél cég nem jár a nyakukra és nem rabolják a drága idejüket, ha kell, ha nem. Ismerős ez önnek?

Nemet mondani nem egy kellemes érzés. Vannak, akik úgy érzik, hogy van benne egy jó adag agresszivitás. Olyan, mintha a másik felet utasítanák el. A legtöbben nem szeretünk ilyen képet alkotni magunkról. Az sem jobb érzés, ha úgy gondoljuk, ezzel a döntésünkkel padlóra küldjük a másik felet. Ezért, ha lehetséges, inkább a könnyebb megoldás irányába megyünk. Keressük a legkevesebb konfliktussal járó megoldást.

Sokan szeretjük, ha kedvelnek bennünket. Ha gondoskodónak, törődőnek és szeretettelinek tartanak. Nehéz döntés nemet mondani azért is, mert félünk attól, hogy így leromboljuk azokat az érzelmi-kapcsolati hidakat, melyeket hosszú napokon, heteken és akár hónapokon át építettünk a munkatársakkal, a partnerekkel.

És vannak azok az üzleti tárgyalások, amikor azért nem merünk nemet mondani, mert attól tartunk, hogy elveszítjük az ügyfelet, partnert. Félünk a sikertelenségtől, és emiatt túlzottan is kompromisszumkészek vagyunk, engedünk az árcsökkentésnek/ árnövelésnek, és végül rossz üzletet kötünk. Tipikusan nem ezekre a helyzetekre szeretnék most tippeket adni, ajánlom inkább Jim Camp Merj nemet mondani és juss el az igenig! c. könyvét, amely kimondottan üzleti tárgyalási helyzetekre készít fel.

Mikor mondjunk nemet?

Bizonyára egyetértünk abban, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a NEM a legmegfelelőbb válasz. Amikor felismeri ezeket a helyzeteket, és megérti a nem felvállalásának előnyeit, mindjárt másképp tud bánni majd vele. Nézzük, melyek ezek!

Az egyik véglet, ha egyáltalán nem szeretünk visszautasítani. A másik a „dacos kisgyermek” hozzáállás, amit minden 2-3 éves kisgyermek produkál abban az életszakaszában, amikor éppen a nemet mondást tanulja. Nos, a kettő között van az az egészséges egyensúly, amit felnőttként kialakíthat magának.

Lényege, hogy mindig megvizsgálja, mi az adott helyzetben az önnek leginkább megfelelő irány. Az igen vagy a nem. Például:

  • Nyugodtan mondjon nemet olyan megbeszélésekre, üzleti találkozókra vagy munkatársi kötetlen beszélgetésekre, amelyekről előre tudja, hogy csak az idejét rabolják. Ha éppen nem olyan fontos, vagy pont nincs kedve hozzá, utasítsa vissza. Semmi gond nincsen azzal, ha az idejét az önnek fontosabb elfoglaltságokra fordítja.
  • Nyugodtan mondjon nemet, amikor valami olyan szerződést, partnerséget, terméket vagy szolgáltatást akarnak önnek eladni, amire nincsen szüksége, vagy nem az ön vagy csapata érdekeit szolgálja.
  • Nyugodtan mondjon nemet, ha egy megoldási javaslattal nem ért egyet. Akkor is, ha minden más résztvevő igennel szavaz. Saját szakmai álláspontját csakis ön képviselheti. Főleg, hogy a következményeit is önnek kell majd viselnie. Tehát, ne akarjon nem kilógni a sorból. Erről a későbbiekben még lesz szó.

Fogadja el a saját erejét és szükségleteit

Minden hozzáállásával és minden döntésével hatással van a környezetére. Akár hangosan kimondja és képviseli, akár ráutaló magatartással megmutatja, akár visszahúzódva igyekszik a háttérben maradni. A vállalati kirakós egy fontos darabjaként egyszerűen nem tud nem jelen lenni. Tehát ami a leginkább a javát szolgálja, ha a legjobb tudása és képessége szerint dönt és cselekszik. És ehhez sokszor a nem felvállalása a legmegfelelőbb út. Saját érdekében is.

Nemet mondani nem jelent egyet a durvasággal

Alapból a nemhez negatív érzések kötődhetnek. Azt azonban fontos felismerni, hogy nemet mondani önmagában még nem jelent durvaságot, udvariatlanságot, nemtörődömséget, kegyetlenséget. Ezt legfőképp akkor lehet inkább tapasztalni, ha az elutasítás ilyen stílusban kerül közlésre. Miért ne lehetne udvariasan, és mégis határozottan kommunikálni a nemleges választ? Anélkül, hogy utána szégyenkezni kellene, vagy aggódni azon, hogy rossz irányba fordul a megítélése. Ha tudatosan figyel a kommunikációjára, a nemet mondás nagy segítőjévé lesz a mindennapi munkája során.

Számoljon a következményekkel

Sokszor azért nehéz nemet mondani, mert félünk attól, ami utána történhet. Például: „Továbbra is kedvelni fognak majd vajon?”, „Milyen jövőbeni lehetőségtől vágom el magam ezzel a döntésemmel?”, „Megértik, elfogadják az indokaimat?”, „Inkompetensnek, nemtörődömnek, hanyagnak tartanak majd?”

Csak néhány a legtöbbször felmerülő félelmekből. Ha előre foglalkozik a döntésének ezzel az oldalával is, könnyebb lesz megtalálni és képviselni a saját érdekei mellett szóló érveit. Ugyanis sem emberként, munkahelyi vezetőként pedig főleg nem tud minden érintett fél számára megfelelni. És egyáltalán nem is érdeke.

Vezetői arculatának fontos része, hogy milyen képet épít fel magáról. Ha nem szeret nemet mondani, ha kerüli ezeket a helyzeteket, könnyen abba a csapdába eshet, hogy mások kihasználják a jóindulatát, határozatlannak vagy gyengének tartják.

Hogyan mondjon nemet a leghatékonyabban?

Ha eljutunk odáig, hogy belátjuk, bizonyos helyzetekben tényleg jobbat teszünk magunkkal (és talán még másokkal is), ha nemet mondunk, és a félelmeinket legyőzve, merünk nemet mondani, akkor már csak az marad hátra, hogy megtanuljunk nemet mondani. Ehhez összegyűjtöttem néhány ötletet a saját gyakorlatomból és más forrásból.

Gondolkodjon szervezetben

Sajátítson el egy sajátos megközelítést, amely segítheti és megerősítheti abban, hogy a nem a legjobb döntés. Tekintsen úgy a csapatára, mint egy élő szervezetre. Mint például a saját szervezetére, testére, melynek ön is a legjobbat akarja, azért, hogy a legjobban tudja önt szolgálni.

Tehát vigyáz az egészségére. Többek között azzal, hogy nem eszik zsíros ételt, nem eszik egészségtelen „gyorsételeket”. Néha-néha előfordul persze, hogy nem tud nemet mondani rájuk. De hosszú távon ezzel táplálnia magát, ez mindenféle betegség forrása lehet. Ezért tudatosan figyel arra, hogy mint a testének a gondozója, nemet mondjon a csábításra az egészsége érdekében.

Fordítsa ezt most át a munkájára. A csapata a szervezet. Ön pedig, mint ennek a szervezetnek a „feje” és támogatója, felelős döntésekkel kell irányítson annak érdekében, hogy hosszú távon minden eredményesen és hatékonyan működjön. Ehhez viszont sokszor nemet is kell mondania. Természetesen igent is, amikor a helyzet megengedi.

Fordítson a helyzeten

Ez különösen azokban az esetekben célravezető, amikor előre tudja, hogy döntése nagy ellenállást vált majd ki a másik félben. Ilyenkor nagyszerűen beválhat az a technika, ha a várt kifogásra előre felkészül. Egy kérdéssel pedig még jobban a saját javára fordíthatja a helyzetet. Például: „Tudom, hogy nem ért egyet ezzel a döntésemmel. Elmondtam az én érveimet. Szívesen meghallgatom az önét. Milyen megoldási javaslatai lennének önnek?”

Legyen őszinte és egyenes

A legegyszerűbb, bár elismerem, nem a legkönnyebb mód az elutasítás közlésére, ha egyértelműen kimondja, hogy nem. Ezt mindenképp meg kell tennie. Ha ezt érzi, így gondolja, tegye meg. Messze a legjobb módja ez annak, hogy őszinte és egyenes legyen a munkatársaival, a partnereivel, a beosztottjaival. Könnyű megvalósítani? Nem. Átalakíthat, sőt gyengíthet egy-két jól felépített kapcsolatot? Igen. Ez mégis a leginkább célhoz vezető? Igen.

Gondoljon bele. Minél magasabb beosztásban dolgozik, minél több ember munkájáért és minél több projekt megvalósításáért felelős, annál nagyobb a felelőssége is. Azért, hogy milyen végeredmény születik. A végén önnek is el kell számolnia az eredményekkel. És nem mondhatja azt, hogy nem tudott a kellő időben és a kellő helyen nemet mondani.

Mi van akkor, amikor nem lehet tisztán és egyértelműen előre látni a következményeit? Kockázat mindig van. Különösen nehéz döntések mindig vannak. Nem tudhatja előre. És ez így is van rendjén. De sokszor fel kell vállalni azt is, hogy elbukik egy–egy ajánlatot, ami kisebb veszteséggel járt, mint hogyha igent mond arra, ahol biztosan nemet kellett volna.

Vegye figyelembe a prioritásait

Vezetőként ön felelős a csapata vagy egy projekt eredményeiért. Ezért fontos kialakítania és mindig szem előtt tartania a prioritásokat. Ez alapján már egyszerűbb meghozni a döntéseket. Jó ez a javaslat az ügyfél szempontjából? Az ügyfelünk érdekeit szolgálja ez az ajánlat? Megéri ez nekünk?

Ha ezeket a kérdéseket teszi fel, máris logikusabb és az észérvek mentén meghozott döntésekre jut. Az érzelmei nem feltétlenül a helyes irányba viszik el ilyenkor, kapcsolja ki azt. Döntsön tárgyilagosan. Jó ez a csapatnak, projektnek is? Igen – fogadja el. Nem – utasítsa el. Gépiesen hangzik, igaz. Viszont sokszor a gépek a leghatékonyabbak.

Megfelelő hangnemben és hozzáállással könnyebb

A magánéletben ez talán egy kicsit nehezebb feladat. De a munkája során is fontos újra és újra megerősíteni magában, meddig és mire terjed ki az ön döntési köre, hol van az ön helye egy adott kapcsolatban. Akár a teljes szervezeten belül, egy-egy közvetlen munkatársával vagy beosztottjával, vagy kívül a partnereivel. Tudnia kell, hogy a szakmai döntései hogyan befolyásolhatják ezeket a viszonyokat. Érdemes azzal tisztában lennie, hogy joga van nemet mondani. Ráadásul ez akár vezetői arculatának a része lehet. Ha a megfelelő hangnemben és hozzáállással tudja képviselni.

Például, tegyük fel, az elődje előnytelen szerződést kötött egy partnerükkel, amit ön szíve szerint felmondana, de nem szeretné elveszíteni az üzletet. Egy lehetséges stratégia, hogy felhívja a partnert és egyenesen közli, hogy „Rossz alkut kötöttünk önökkel, így jött létre a jelenlegi szerződésünk. Önök ezt valószínűleg már akkor is tudták, mi nem. De most már tudjuk. Jelen feltételekkel nem látunk módot az együttműködésre. Hogyan hozhatnánk helyre? Mikor találkozzunk, hogy megoldást találjunk?”

Mutasson megértést

Könnyebb elutasító választ adni, ha mindezt a másik fél figyelembevételével teszi meg. A kommunikáción nagyon sok múlik. A döntést meghozni sokszor könnyebb, mint utána azt ismertetni. Legyen asszertív és udvarias. Képviselje a saját érdekeit, miközben megad minden támogatást ahhoz, hogy a partnere fel tudja dolgozni a számára negatív választ. Például azzal, hogy megértést mutat. Ha empátiával és együttérzéssel van jelen, enyhíteni tudja a döntés nyomán keletkező feszültséget. Az ön nyitottsága megteremti az elfogadás megszületését mások körében is.

Például: „Sajnos nem értünk egyet, ezért nem teszem meg, amit kérsz tőlem. Nézd, én ezt egyszerűen nem tudom megtenni. Tudom, hogy ez téged rosszul érint, őszintén sajnálom, megértem, de a válaszom még egyszer: nem.”

Érveljen, ha szükséges

Vezetőként sokan nem tartják fontosnak, hogy megmagyarázzák a döntéseik hátterét. És valóban, van az a helyzet, amikor erre egyértelműen nincs is szükség. Viszont vannak olyan esetek is, amikor az együttműködés érdekében sokkal többet nyer, ha megindokolja a döntését. Akkor is, ha megteheti az ellenkezőjét. Akkor is, ha nehéz elmagyaráznia úgy, hogy megértésre találjon. Azzal, hogy nem hagyja magára/magukra a döntést „elszenvedőket”, máris enyhített a nemleges válasz miatti feszültségen. Ha a másik fél érzi, hogy önben partnerség van, és nem csak átnyomni akarja az akaratát, ez még később a javára is válhat.

Kerülje a körülírást

Egyértelműen kell fogalmaznia. Bármennyire nehéz is, de használnia kell a NEM szót! Ne írja körbe úgy, mint: „Talán mégsem.”, „Majd legközelebb.”, „Nem hinném, hogy…”. A legvalószínűbb, hogy csak terepet ad egy újabb felkérésre, másképp átfogalmazott javaslatra, egy megfelelőbb időpont kérésére. Ilyenkor pedig kezdheti elölről az egész procedúrát.

Az idő pedig az egyik legértékesebb dolog a munkahelyen is. Szóval, tudjunk nemet mondani! A nem végső soron felszabadít és megvéd minket.

https://www.inc.com/jonathan-alpert/7-ways-to-say-no-to-someone-and-not-feel-bad-about-it.html
https://www.careerfaqs.com.au/news/news-and-views/how-to-say-no-to-anyone
https://www.wikihow.com/Say-No
https://explore.easyprojects.net/blog/how-and-when-to-say-no-essentials-of-effective-task-management
Jim Camp: Merj nemet mondani és juss el az igenig!

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek a változások elindításában, a jövőre való felkészülésben és üzleti eredményességének növelésében.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

 

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”