Telefon: +36 70 6363 538

Facilitálás-2020A facilitálás egy vezetői kompetencia, melynek segítségével rávezethetünk egy csoportot arra, hogy együttműködjön egy adott cél érdekében, és hatékonyan mozgósítsa a csoportban rejlő erőforrásokat (pl. tudás, készségek, csoportdinamika).

A csoportcél lehet gyakorlatilag bármi, például megoldás megtalálása egy helyzetre vagy problémára, változások előmozdítása, a „mindig így csináltuk” gyakorlat megváltoztatása, nehéz témákban egyezségre jutni.

A facilitálást végző személy feladata sokrétű, magában foglalja például az alábbiakat:

  • a célnak megfelelő komfortos légkör teremt,
  • a csoporttagokat az adott témára hangolja,
  • keretet ad a közös munkának, pl. módszereket ajánl,
  • teret ad a csoporttagoknak, hogy megoszthassák a gondolataikat,
  • figyelmét a célon tartja, és ennek érdekében hatékony együttműködésre ösztönöz.

A facilitálás az agilis szervezetek egyik kulcskompetenciája

A cégek hierarchikus struktúrája lebomlóban van, és a kialakuló új szervezetekben, de különösen az agilis szervezetekben egyre nagyobb szerephez jut az együttműködés. Ez azonban nem feltétlenül valósul meg önmagától. A különböző hátterű emberek közös munkára hangolásának remek eszköze lehet a facilitálás, ami a jövőben minden bizonnyal az agilis szervezetek egyik kulcsfontosságú kompetenciájává válik.

Bárki lehet eredményes facilitátor, csak szert kell tennie bizonyos ismeretekre, tapasztalatra és készségekre. Jó, ha nyitott új módszerekre, és nem ragaszkodik az olyan hagyományos technikákhoz, mint pl. „napirendi pontok”, „ppt prezentáció”. Változatos facilitálási eszköztárral rendelkezik, pl. hatékony kérdezéstechnikával, ismeri a design thinking workshop vezetési módszertant.

A lényeg, hogy képes legyen a csoportfolyamatot mederben tartani, a résztvevőket párbeszédre, aktivitásra ösztönözni, és a rendelkezésre álló időt hatékonyabban kihasználni, mint amivel a hagyományos megbeszéléseken általában találkozunk.

Ez utóbbira egy egyszerű tipp: ha facilitátorként úgy látja, hogy az egyik csoporttag hosszasan akar kifejteni valamit, akkor megkéri arra, hogy inkább írja le a lényeget pontokba szedve a falitáblára vagy flipchartra, és a többiek olvassák el.

Ez az apró technika lehet, hogy elsőre furcsán hangzik, de adott esetben nagyon hatékony lehet. Az emberek ugyanis gyorsabban elolvassák a szöveget, mint végighallgatják a beszélőt.

Hogyan legyünk eredményes facilitátorok?

Az alábbi útmutató segít abban, hogyan legyünk eredményes facilitátorok.

1. Teremtsünk bizalmat árasztó légkört, és kérjük fel a csoporttagokat az együttműködésre.
2. Vázoljuk fel az együttműködés célját és előnyeit.
3. Célzott kérdéstechnikával irányítsuk a beszélgetést, és ösztönözzük a munkatársak interaktivitását.
4. Kezeljük a problémás résztvevőket.
5. Legyünk jól szervezettek és hatékonyak. Munkatársaink elfoglaltak, és semmi sem lehangolóbb számukra, mint egy szétszórt, rosszul kivitelezett megbeszélés.
6. Ne hagyjuk elkalandozni vagy megrekedni a beszélgetést, facilitátorként az is a feladatunk, hogy a célon tartsuk a fókuszt.
7. Vonjunk be minden érintettet, és ösztönözzünk nagyobb részvételre.
8. Nem utolsósorban adjunk konstruktív visszajelzést.

A facilitálás egy összetett kompetencia, amire különösen igaz, hogy „gyakorlat teszi a mestert”. Fejlesztéséhez az egyéni coaching azért lehet hasznos, mert megtanulhat néhány olyan módszert, amit aztán a gyakorlatban bevethet.

Amennyiben vezetőként fejlesztené a facilitálási készségét, örömmel állok a rendelkezésére.

Válasszon engem vezetői coachának, és segítek önnek abban, hogy eredményesen fejlessze vezetői kompetenciáit és másokat inspiráló vezetővé váljon.

Írjon a kranitz.eva@vezetofejlesztes.hu-ra, vagy hívjon a 70 6363 538-as telefonszámon.

Köszönöm, hogy elolvasta írásomat. Ha tetszett, kövesse szakmai tevékenységemet, és ossza meg cikkeimet másokkal is, ha úgy érzi, hogy számukra is hasznos lehet.

Írásaim saját szellemi termékeim, ezért kérem, ha felhasználja, azt a szerzői jog tiszteletben tartásával tegye. Az eredeti tartalommal, a szerző és a forrás megjelölésével idézze, ahogy én is teszem.

Kránitz Éva, MBA

„Olyan vezetői kultúra kialakításához szeretnék hozzájárulni, ahol a vezetők tudatosak abban, amit teremtenek és támogatják munkatársaikat abban, hogy célt, értelmet és megelégedettséget találjanak a munkájukban. ”